Για έναν ακόμη Αύγουστο οι καταναλωτές είναι αντιμέτωποι με υψηλές τιμές στα καύσιμα. Ναι μεν είναι χαμηλότερα από πέρυσι, αλλά σημαντικά υψηλότερα από τις τιμές προ διμήνου.
Με τη βενζίνη να ίπταται στην περιοχή των 2 ευρώ το λίτρο θα κάνουν Δεκαπενταύγουστο οι Ελληνες καταναλωτές, ενώ οι προβλέψεις είναι μάλλον δυσοίωνες για το προσεχές χρονικό διάστημα με όλες τις ενδείξεις να συγκλίνουν στην εκτίμηση ότι σύντομα θα δούμε και υψηλότερα επίπεδα τιμών.
Όσοι έφυγαν από τα αστικά κέντρα, είτε για διακοπές είτε για ολιγοήμερες αποδράσεις, θα δουν τους προϋπολογισμούς τους να ξεφεύγουν λόγω των υψηλών τιμών στα καύσιμα. Αν μάλιστα στο υψηλό κόστος μετακινήσεων συνυπολογίσει κάποιες και τις τιμές των διοδίων που είναι σε υψηλά επίπεδα, κάνουν ένα μικρό ταξίδι για πολλούς πολίτες να γίνεται απλησίαστο, αλλά όπως φαίνεται και από τα στοιχεία οι Ελληνες βρίσκουν λύσεις προκειμένου να μην κάνουν εκπτώσεις ή να μην κάνουν μεγάλες εκπτώσεις στις παραδοσιακές τους καλοκαιρινές διακοπές.
Όπως προκύπτει από τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, που αναφέρονται στις 10 Αυγούστου, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,956 ευρώ το λίτρο και του diesel κίνησης στα 1,725 ευρώ.
Μεγάλη άνοδος στο diesel κίνησης
Ειδικά το τελευταίο έχει σημειώσει συγκριτικά μεγαλύτερη άνοδο καθιστώντας τις μεταφορές και το γέμισμα για ΙΧ που κινούνται με diesel ακόμη ακριβότερα.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) ανακοίνωσε αυξήσεις στις τιμές χονδρικής, οι οποίες αναμένεται να περάσουν σε κάποιο βαθμό και στην αντλία. Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές θα προσεγγίσουν τα 2 ευρώ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και θα ξεπεράσουν τα 2,2 ευρώ το λίτρο σε νησιωτικούς τουριστικούς προορισμούς.
H Ελλάδα παραμένει στην πρώτη δεκάδα των χωρών με την ακριβότερη βενζίνη, κάτι που οφείλεται στην υψηλότερη φορολόγηση σε σχέση με άλλα κράτη. Το GlobalPetrolPrices κατατάσσει τη χώρα μας στην έβδομη θέση ακολουθώντας το Χόνγκ Κόνγκ, την Ισλανδία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία, το Μονακό και τη Δανία. Σε αυτό το πλαίσιο, οι Έλληνες οδηγοί καλούνται να κάνουν προσεκτική έρευνα αγοράς προκειμένου να συγκρατήσουν τον προϋπολογισμό των διακοπών.
Πάντως είναι σίγουρο ότι οι καταναλωτές - οδηγοί θα πρέπει να κάνουν έρευνα αγοράς προτού γεμίσουν και να δείχνουν προτίμηση σε πρατήρια που γνωρίζουν και εμπιστεύονται. Οι πολύ χαμηλές τιμές δεν αποτελούν απαραίτητα το βασικό κριτήριο επιλογής καθώς μπορεί να αποτελούν ένδειξη για νοθευμένα καύσιμα.
Ανοδική πορεία και για το φυσικό αέριο
Επίσης να σημειωθεί, ότι ανοδικές τάσεις υπάρχουν και στο φυσικό αέριο. Συγκεκριμένα στο Χρηματιστήριο της Ολλανδίας, το φυσικό αέριο κατέγραψε την Τετάρτη «άλμα» έως και 40% την Τετάρτη. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης αναφοράς ξεπέρασαν επίσης για λίγο τα 40 ευρώ ανά μεγαβατώρα για πρώτη φορά από τον Ιούνιο, αν και εξακολουθούν να είναι μειωμένα περισσότερο από 80% από τα πρωτοφανή επίπεδα που σημειώθηκαν τον Αύγουστο του περασμένου έτους. Την Παρασκευή η τιμή του φυσικού αερίου έκλεισε στην περιοχή των 36 ευρώ η μεγαβατώρα.
Οι τελευταίες απεργίες σύμφωνα με την Goldman Sachs θα μπορούσαν να οδηγήσουν τις τιμές στα 50 ευρώ για το υπόλοιπο καλοκαίρι του βόρειου ημισφαιρίου και έως και 97 ευρώ τον χειμώνα.
Όλα προκλήθηκαν από, πιθανές απεργιακές κινητοποιήσεις σε τρεις μεγάλες εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αυστραλία που θα μπορούσαν να διαταράξουν περίπου το 10% των παγκόσμιων εξαγωγών του καυσίμου και να προκαλέσουν νέο σοκ στις τιμές της ενέργειας σε όλη την Ασία και την Ευρώπη.