κόσμο σημεία του φεστιβάλ, έδωσε η ταινία ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΧΙΠ ΧΟΠ του Μ. Έβανς από την Ν. Ζηλανδία. Μια ταινία γεμάτη ενέργεια και αισιοδοξία από μια αναπάντεχη ομάδα χορευτών. Με αφορμή την ταινία έναρξης, η ομάδα χορευτών χιπ χοπ MotherFunkers, από τη Θεσσαλονίκη, παρουσίασε επί σκηνής ένα θεαματικό χορευτικό αφήνοντας τους θεατές ενθουσιασμένους.
Την τελετή έναρξης του 17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τίμησαν με την παρουσία τους, μεταξύ άλλων, οι: Νίκος Ξυδάκης, Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού, Γιάννης Μπουτάρης, Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Αχιλλέας Κυριακίδης, συγγραφέας, κινηματογραφιστής, Αντιπρόεδρος ΔΣ του ΦΚΘ, Σπύρος Πέγκας, Αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων ως εκπρόσωπος του δήμου Θεσσαλονίκης, μέλος του ΔΣ του ΦΚΘ, Γιώργος Χριστιανάκης, συνθέτης, μέλος ΔΣ του ΦΚΘ, Γιώργος Τούλας, δημοσιογράφος, διευθυντής Parallaxi, μέλος ΔΣ του ΦΚΘ, Κυριακή Μάλαμα, σκηνοθέτιδα, εκπρόσωπος της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης, μέλος ΔΣ του ΦΚΘ, Απόστολος Τζιτζικώστας, Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Βούλα Πατουλίδου, Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Θεσσαλονίκης, Στέλιος Κούλογλου, Ευρωβουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, Έλλη Χρυσίδου, Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Παιδείας και Αθλητισμού,
Ingo Von Voss, Γενικός Πρόξενος Γερμανίας, Salamon Paven Martin Ladislau, Γενικός Πρόξενος Ρουμανίας, Marko Suomalainen, Επίτιμος Πρόξενος Φινλανδίας, Sinisa Pavic, Γενικός Πρόξενος Σερβίας, Παντελής Πετμεζάς, Επίτιμος Πρόξενος Καναδά, Χρήστος Σαραντόπουλος, Επίτιμος Πρόξενος Ιταλίας, με τη σύζυγό του, εικαστικό, Μαρία Κομπατσιάρη, Ιωάννης Βεργίνης, Επίτιμος Πρόξενος του Μεγάλου Δουκάτου του Λουξεμβούργου, Μένη Λυσαρίδου, Πρόεδρος Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Φίλιππος Γράψας, Αντιπρόεδρος Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, στιχουργός, Ξανθίππη Σκαρπιά-Χόιπελ, Πρόεδρος Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Μιλτιάδης Παπανικολάου, Πρόεδρος Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Γιώργος Βράνος, Καλλιτεχνικός Διευθυντής Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης,
Κέλλυ Μιμηκοπούλου, Αν. Διοικητική Διευθύντρια Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, Βαγγέλης Ιωακειμίδης, Διευθυντής Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Μαρία Τσαντσάνογλου, Διευθύντρια Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Συραγώ Τσιάρα, Προϊσταμένη Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης, Αγαθονίκη Τσιλιπάκου, Προϊσταμένη Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, Όλγα Ταμπουρή, Καλλιτεχνική Διευθύντρια SaniFestival, Φίλιος Στάγκος, Γενικός Διευθυντής ΔΕΠΘΕ, Αντώνης Γυφτόπουλος, Πρόεδρος Περιφερειακού Συμβουλίου, Παύλος Πανταζής, Αναπληρωτής Πρόεδρος Τμήματος Κινηματογράφου, Σχολή Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης ΑΠΘ, Γιώργος Κατσάγγελος, Καθηγητής Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ, Χρυσούλα Παλιαδέλη, Καθηγήτρια Αρχαιολογίας ΑΠΘ, πρώην Ευρωβουλευτής, Ευθυμία Κούντουρα, Αντιπρόεδρος Μακεδονικής Καλλιτεχνικής Εταιρείας ΤΕΧΝΗ, Pierre Bergeot, Γενικός Γραμματέας Γαλλικού Ινστιτούτου, Χάρης Παπαδόπουλος, Πρόεδρος Ε.Ε.Σ, Αναστάσιος Τζήκας, Πρόεδρος ΔΕΘ-HELEXPO, Γιάννης Βογιατζής, Διευθύνων Σύμβουλος Οίνοι Βορείου Ελλάδος, Σπύρος Βούγιας, Μάκης Νικηφορίδης & Bernard Cuomo, βραβευμένοι αρχιτέκτονες, κ.ά.
Η μεγαλόπρεπη αυτή έναρξη συνεχίστηκε με πάρτυ έναρξης σε γνωστό και με ιδιαίτερο ύφος μπαρ της Θεσσαλονίκης.
Το πρωί της δεύτερη μέρας, του διεθνούς θεσμού που φιλοξενείται στην πόλη της Θεσσαλονίκης, ξεκίνησε με μια ειδική προβολή στην αίθουσα ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ, του ντοκιμαντέρ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ. Το ντοκιμαντέρ στηρίχθηκε στο ομότιτλο βιβλίο του Διευθύνοντα Συμβούλου της ΔΕΘ, Κυριάκου Ποζρικίδη.
Ένα άκρως συγκινησιακό φιλμ, που μέσα σε 103’ παρουσιάζει την αρχή, ανάπτυξη, καταστροφή, επαναλειτουργία, ανάπτυξη και γενικά εξέλιξη της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, της έκθεσης που καθόρισε την ιστορία της Θεσσαλονίκης με την οποία συνδέθηκε άρρηκτα.
Το όραμα ενός δραστήριου ανθρώπου το έτος 1926, πήρε σάρκα και οστά χάρη και στην υποστήριξη του Ελ Βενιζέλου, και μέσα από τις δεκαετίες έφθασε μέχρι τις μέρες μας. Αρχικά, στην περιορισμένη έκταση του Πεδίου του Άρεως με την παραχώρηση του χώρου από το 3ο Σώμα Στρατού, μεταξύ καταυλισμών των προσφύγων και μέσα από την τότε οικονομική κρίση, κατάφερε από την πρώτη στιγμή να τραβήξει την προσοχή και το ενδιαφέρον των εμπόρων της εποχής. Μέσα από δυσκολίες και από έναν δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο που άφησε τα σημάδια του πάνω της, έβαλε πλώρη από το έτος 1951 και κατάφερε να γίνει το γεγονός της χρονιάς για όλη την Ελλάδα, με τους επισκέπτες να κατακλίζουν την πόλη για να παραβρεθούν στο κοσμοιστορικό γεγονός της εποχής. Ενδεικτικό της τότε κατάστασης ήταν ότι το 1966 και ενώ ο πληθυσμός της Θεσσαλονίκης ήταν μόλις 300.000 πολίτες, οι καλεσμένοι ξεπερνούσαν το 1.600.000!
Ένας θεσμός, που κατά το δεύτερο μέρος του (μετα τον 2ο ΠΠ) υπήρξε πόλος έλξης πολιτικών που κατέφθαναν μέσω θαλάσσης και με απίστευτη μεγαλοπρέπεια οδηγούνταν από τον Λευκό Πύργο στις πύλες της ΔΕΘ. Δεν άργησε, από την αρχική του υφή ως εμποροπανύγηρι, να επεκταθεί και σε πολιτιστικούς τομείς , ενώνοντας την ύπαρξη του με το φεστιβάλ τραγουδιού και το φεστιβάλ κινηματογράφου, και με τα σήματα κατατεθέν του, το Παλαι Ντε Σπορ, τον πύργο του ΟΤΕ κ.α. να μαγνητίζει. Ουκ ολίγοι μίλησαν στο ντοκιμαντερ για τη ΔΕΘ, και όλοι θυμόνταν πόσο λάμψη και λαχτάρα είχαν όλοι να παρευρεθούν στο Γεγονός της Χρονιάς.
Το ντοκιμαντέρ που υπογράφεται από τον Μανώλη Ζάνδε και τον Κώστα Μπλιάτκα, και που τα σημεία κορύφωσης ενισχύονται με την κατάλληλη μουσική που λειτουργεί καταλυτικά στη συγκίνηση και στο συναίσθημα, γύρισε πίσω τους θεατές, τους μάγεψε, τους γνώρισε την άγνωστη ιστορία της διεθνούς εκθέσεως Θεσσαλονίκης αλλά και της ίδιας της πόλης που το αγκάλιασε και τους μελαγχόλησε γιατί μέσα από τη σύγκριση των εποχών, ανέδειξε όλα αυτά που διέθετε η Ελλάδα κατά την ακμή της και που έχει ξεχάσει τα τελευταία χρόνια.
Η δεύτερη αυτή μέρα όμως, στολίστηκε και με το αφιέρωμα προς τον Ρουμάνο Αλέξανδρο Σόλομον και την συνέντευξη τύπου που έδωσε ο ίδιος. Τον σκηνοθέτη καλωσόρισε ο Δημήτρης Κερκινός, ο οποίος επιμελήθηκε το αφιέρωμα: «Ο Αλεξάντρου Σόλομον συγκαταλέγεται στους κορυφαίους ρουμάνους ντοκιμαντερίστες, με ταινίες που προσεγγίζουν τόσο το ιστορικό παρελθόν όσο και τη σύγχρονη πραγματικότητα της χώρας του. Μάλιστα είναι η πρώτη φορά που το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πραγματοποιεί αφιέρωμα σε έναν ρουμάνο σκηνοθέτη ντοκιμαντέρ».