Το πρώτο πείραμα έγινε το 2014. Δόθηκε η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες Ι.Χ οι οποίοι είχαν καταθέσει τις πινακίδες των οχημάτων τους για να γλιτώσουν από τέλη κυκλοφορίας και φόρο πολυτελούς διαβίωσης, να τις πάρουν πίσω καταβάλλοντας τόσους φόρους όσους αναλογούσαν στους μήνες που απέμεναν έως το τέλος του έτους. Καινοτόμο, αλλά ανεπαρκές.
Η νέα εκδοχή, πινακίδων με το μήνα είναι πιο προχωρημένη. Πινακίδες με το τρίμηνο. Τις παίρνεις τον Ιούνιο, τις επιστρέφεις αρχές Σεπτέμβρη. Έχεις το Ι.Χ το οποίο πλέον -όπως κατάντησαμε- δεν έχεις τη δυνατότητα να συντηρήσεις όλο το χρόνο, αλλά μπορείς να μεταφέρεις την οικογένειά σου μέχρι το χωριό για να ξεσκάσεις λίγο το καλοκαίρι. Μετά το ξαναπαρκάρεις...
Η εισήγηση είχε τεθεί το περασμένο φθινόπωρο, υπόψη του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη. Αν την είχε υιοθετήσει τότε, σίγουρα χιλιάδες ιδιοκτήτες Ι.Χ δεν θα είχαν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας για το 2016 αλλά κάνοντας χρήση της ρύθμισης θα πλήρωναν τέλη ίσως μόνο για το πρώτο τρίμηνο (και μετά βλέπουμε).
Τώρα, που η περίοδος πληρωμής των τελών κυκλοφορίας πέρασε, η συγκυρία είναι ευνοϊκή και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κ. Αλεξιάδης σκέφτεται να καθιερώσει για φέτος, τη δυνατότητα ανάκτησης πινακίδων με το τρίμηνο. Αν προχωρούσε παράλληλα και εκείνο το σχέδιο που είχε περιγράψει με παλαιότερες δηλώσεις του για ρίψη πινακίδων σε ειδικό... κουτί, στην είσοδο των Δ.Ο.Υ τόσο το καλύτερο.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, τα δημόσια έσοδα μόνο ενίσχυση μπορούν να δεχθούν από ένα τέτοιο μέτρο. Τα έσοδα από τέλη κυκλοφορίας πήγαν καλά, αλλά με τις πινακίδες με το τρίμηνο θα μπορούσαν να πάνε ακόμα καλύτερα στη συνέχεια.
Για το 2015, η αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων αποδείχθηκε καταλύτης. Τα τέλη κυκλοφορίας τα οποία πλήρωσαν οι ιδιοκτήτες οχημάτων για το 2016, ήταν αυξημένα κατά 8,283 εκατ. ευρώ σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, ενώ τα αυτοκίνητα στα οποία αντιστοιχούν τα νέα τέλη κυκλοφορίας ήταν αυξημένα κατά 100.578 σε σχέση με τα αντίστοιχα για το 2015.
Κάπως έτσι, το υπουργείο Οικονομικών εισέπραξε από τη διάθεση 5.412.900 τελών κυκλοφορίας για το 2016 (από 5.312.900 για το 2015) ποσό 1,071 δισ. ευρώ (από 1,063 δισ. ευρώ για το 2015).
Με μια πρώτη ματιά θα μπορούσε να υποθέσει κανείς ότι η αιτία για την αύξηση των εισπράξεων από τέλη κυκλοφορίας είναι η ανάσχεση του κύματος κατάθεσης πινακίδων. Τα στοιχεία όμως έρχονται να υποδείξουν αλλού τη λύση. Στα τέλη του 2015, κατατέθηκαν πινακίδες από 114.000 ιδιοκτήτες οχημάτων έναντι 107.000 στα τέλη του 2014.
Η αιτία της αύξησης των εσόδων κρύβεται στο ράλι της αγοράς αυτοκινήτου πέρυσι, όταν λόγο της αύξησης της τουριστικής κίνησης (εταιρείες ενοικιάσεων) και με τη συνδρομή -λόγω φόβου για κούρεμα καταθέσεων- των capital controls οι πωλήσεις των αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 7% (κυκλοφόρησαν 116.168 νέα αυτοκίνητα καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού έναντι 102.359 το 2014.