Ημαθίας, Πιερίας, Πέλλας & και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας διοργανώνουν την 5η Θεατρική Άνοιξη Εφήβων Γυμνασίων & Λυκείων Ημαθίας, Πιερίας και Πέλλας από τη Δευτέρα 24 έως και την Παρασκευή 28 Απριλίου 2017 στην Αντωνιάδειο Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών στη Βέροια.
Η τελετή βραβεύσεων θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 29 Απριλίου 2017, ώρα 6.30μ.μ. Στο τέλος της τελετής θα παρουσιαστεί η παράσταση, που θα λάβει το βραβείο καλύτερης παράστασης.
Για πρώτη χρονιά, η δράση θα εφαρμοστεί και από τα άλλα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. του Δικτύου «ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ της Εγνατίας Οδού». Με το καλύτερο έργο από κάθε ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., έξι συνολικά, Ιωαννίνων (Ηπείρου), Βέροιας, Καβάλας, Κοζάνης και Σερρών (Μακεδονίας) και Κομοτηνής (Θράκης) θα οργανωθούν εβδομάδες εφηβικού θεάτρου: σε σκηνή του Κ.Θ.Β.Ε, στις έδρες των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.
Τα σχολεία, που συμμετέχουν στην 5η Θ.Α.Ε είναι τα εξής:
1ο ΓΕΛ Κατερίνης - 1ο Γυμνάσιο Κατερίνης - 1ο ΓΕΛ Βέροιας, 4ο ΓΕΛ Βέροιας, ΓΕΛ Κονταριώτισσας, 5ο ΓΕΛ Βέροιας, 1ο Γυμνάσιο Αλεξάνδρειας, 1ο ΕΠΑΛ Έδεσσας, 2ο ΓΕΛ Αλεξάνδρειας, ΕΠΑΛ Αλεξάνδρειας, 2ο Γυμνάσιο Αλεξάνδρειας, Γυμνάσιο Κοπανού, 2o Γυμνάσιο Γιαννιτσών - 3ο Γυμνάσιο Γιαννιτσών -2ο Λύκειο Γιαννιτσών, Γυμνάσιο Προμάχων.
Οι θεατρικές ομάδες θα αξιολογηθούν από τα μέλη της κριτικής επιτροπής με κριτήρια την επιλογή του έργου, τη σκηνοθεσία, τη σκηνογραφία, την ενδυματολογία, τη μουσική επιμέλεια, την ηθοποιία, τη γενική παρουσία, για να καταλήξουν στα παρακάτω βραβεία κι επαίνους:
Βραβεία:
Βραβείο καλύτερης παράστασης.
Έπαινοι:
Α’ ανδρικού ρόλου, Α’ γυναικείου ρόλου, Β’ ανδρικού ρόλου, Β’ γυναικείου ρόλου, σκηνοθεσίας, σκηνογραφίας, ενδυματολογίας, μουσικής επιμέλειας, στίχου και ερμηνείας τραγουδιού, χορογραφίας, κινησιολογίας, επιλογής έργου, διασκευής έργου, video art, πρωτοεμφανιζόμενης ομάδας.
Στην σημερινή μέρα (Πέμπτη 26/4) παρουσιάστηκε ΄΄Ο Ματωμένος Γάμος΄΄ του Φερντερίνο Γκαρσία Λόρκα από το ΕΠΑΛ Αλεξάνδρειας.
Δείτε το φωτορεπορτάζ από την παράσταση:
Λίγα λόγια για το έργο:
Ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα γεννήθηκε στο χωριό Φουέντε Βακέρος της επαρχίας της Γρανάδα, στην Ισπανία, το 1898. Αρχικά, έκανε μουσικές σπουδές και αφιέρωσε το πρώτο του βιβλίο «Εντυπώσεις και τοπία» στον γέρο συνθέτη δάσκαλό του. Επειδή οι γονείς του δεν τον άφησαν να συνεχίσει τις σπουδές του στο Παρίσι κι επειδή πέθανε ο δάσκαλός του της μουσικής, ο Γκαρθία Λόρκα έστρεψε τη δημιουργική και γεμάτη πάθος ανησυχία του στην ποίηση. Δημοσίευσε το βιβλίο του «Εντυπώσεις και Τοπία» και ύστερα ένα σωρό ποιήματα που ορισμένα συγκεντρώθηκαν στο «Βιβλίο ποιημάτων» και άλλα χάθηκαν. Έτσι συνέχισε τη ζωή του σαν ποιητής.
Το θέατρο πάντα τον τραβούσε. Για τον Λόρκα «Θέατρο είναι η ποίηση που βγαίνει από το βιβλίο και γίνεται κάτι ανθρώπινο. Και τότε μιλάει και φωνάζει, κλαίει και απελπίζεται».
Τυπικό χαρακτηριστικό της τέχνης του Λόρκα είναι η ανάμιξη του συμβολικού και του πραγματικού, στοιχεία που στο θέατρο συνθέτουν το τραγικό. Πρόκειται για ένα διπλό παιχνίδι ποίησης και ρεαλισμού με πρωταγωνιστές τη γη, τον έρωτα, το θάνατο.
Ο «Ματωμένος Γάμος» ήταν η πρώτη μεγάλη επιτυχία του Λόρκα ως δραματουργού. Πρωτοπαρουσιάστηκε στη Μαδρίτη το 1933 με τους ηθοποιούς να βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα έργο όπου η σκηνική κίνηση και η γλώσσα έχουν μουσικό υπόβαθρο, τονισμένο συχνά από τον στίχο...
Εμπνευσμένη από πραγματικό περιστατικό, η ιστορία περικλείει θέματα όπως: τον απαγορευμένο έρωτα, τον θάνατο, την εκδίκηση, τη δύναμη του ανθρώπινου ένστικτου.
Είναι το έργο που δείχνει καλύτερα μία από τις οπτικές γωνίες του Λορκικού θεάτρου, αυτήν της θέασης του κόσμου ως οδηγούμενου από τυφλές δυνάμεις. Η δράση είναι ένα μυστήριο στο οποίο υποφώσκει μια εχθρική βουλή που όλα τα ορίζει. Οι δυνάμεις αυτές εμφανίζονται προσωποποιημένες –Θάνατος, Φεγγάρι- και η άλογη δύναμη του αλόγου μετατρέπεται σε πρόσωπο. Η πρόσβαση σ’ αυτό το μυστηριώδες στάδιο όπου ο άνθρωπος είναι εμβόλιμος, εξηγείται στα παρακάτω λόγια του Λεονάρντο:
Αν φταίει κάποιος δεν είμ’ εγώ
Αν φταίει κάποιος είν’ η γη
Κι η ευωδιά που ξεχύνεται
από τα στήθια σου
Ο άνθρωπος γίνεται ένα παιχνίδι ανεξήγητων δυνάμεων. Κατευθύνεται προς ένα πεπρωμένο που βρίσκεται πέρα από την ατομική συνείδησή του, ενώ οι ελάσσονες εκούσιες πράξεις του αποκτούν το αληθινό τους νόημα σε ένα άλλο επίπεδο πραγματικότητας:
Μα σαν καβάλησα τ’ άλογό μου
Εκείνο μ’ έφερε μπρος την πόρτα σου
Ο ίδιος ο Λόρκα, σχολιάζοντας το έργο του, είπε: «Βλέπετε στο «Ματωμένο Γάμο», μέχρι την επιθαλάμια σκηνή, την ποίηση να μην κάνει την εμφάνισή της με την αναγκαία ένταση και ευρύτητα, ενώ, αντίθετα, δεν παύει να κυριαρχεί πάνω στη σκηνή, στην εικόνα του δάσους και σ’ αυτή που κλείνει το έργο». Όταν ρωτήθηκε για τη σκηνή που τον ικανοποιεί περισσότερο, είπε: «Αυτή που παρεμβαίνουν το Φεγγάρι και ο Θάνατος σαν στοιχεία και σύμβολα του μοιραίου. Ο ρεαλισμός που παρακολουθεί αυτή τη στιγμή την τραγωδία, σπάει κι εξαφανίζεται για να δώσει θέση στην ποιητική φαντασία όπου είναι φυσικό να αισθάνομαι σαν το ψάρι στο νερό».