την κατάργηση των Λατινικών από την Γ’ Λυκείου και τις Πανελλήνιες. Οι αλλαγές θα ισχύσουν από το 2019-2020, δηλαδή για τα παιδιά που πάνε τώρα στην Β’ Λυκείου.
Η γενική αρχή των αλλαγών είναι ότι οι εγκύκλιες σπουδές θα ολοκληρώνονται στη Β’ Λυκείου και η Γ’ Λυκείου θα είναι προπαρασκευαστική τάξη στην ανωτάτη εκπαίδευση.
Αναλυτικότερα, στη θέση των Λατινικών μπαίνει το μάθημα της Κοινωνιολογίας, καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα που εξετάζονται σε Πανελλήνιο επίπεδο και οι ομάδες προσανατολισμού γίνονται τέσσερις από τρεις, όσα δηλαδή και τα επιστημονικά πεδία.
Κάθε κατεύθυνση θα έχει μόνο τρία μαθήματα και κάθε μάθημα προσανατολισμού θα διδάσκεται επί έξι ώρες την εβδομάδα. Οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας εμπλουτίζονται και τα Θρησκευτικά θα διδάσκονται μόνο 1 ώρα την εβδομάδα.
Ο κ. Γαβρόγλου ανακοίνωσε επίσης σχολές ελεύθερης πρόσβασης σε πανεπιστημιακά τμήματα, σε σχολές χαμηλής ζήτησης. Οι υποψήφιοι θα εισάγονται με τον βαθμό του απολυτηρίου. Επίσης, ανακοίνωσε αλλαγές στις εξετάσεις για το απολυτήριο, καθώς επίσης και κατάθεση μηχανογραφικού πριν από την έναρξη της Γ’ λυκείου.
Οι εξετάσεις για το Νέο Απολυτήριο θα γίνονται ανά Περιφέρεια ή Νομό και αυτό θα μετράει κατά 10% για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Επίσης, καταργείται το πέμπτο μάθημα στις πανελλαδικές που «ξεκλείδωνε» ένα ακόμη πεδίο.
Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες ανά δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά νομό στην επαρχία. Τα θέμα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζεται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος.
Ο βαθμός για κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα θα προκύπτει με βαρύτητα 40% από την τελική ενδοσχολική εξέταση και 60% από τον βαθμό των δύο τετραμήνων. Για τα άλλα μαθήματα, ο τελικός βαθμός θα προκύπτει κατά 100% από τον βαθμό των δυο τετραμήνων. Ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων που θα διδάσκονται στην Γ Λυκείου.
«Η πρόταση που σας παρουσιάζουμε διαμορφώθηκε με βάση την πρόταση του ΙΕΠ, του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία που έγινε το 2015-16, των σχετικών συζητήσεων της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με εκπαιδευτικούς φορείς και εκπαιδευτικούς και μετά από συστηματική μελέτη των συστημάτων που ισχύουν σε άλλες χώρες» ανέφερε ο κ. Γαβρόγλου, ξεκινώντας την παρουσίαση του νέου σχεδίου.
Τόνισε ότι είναι βασικό να υπάρξει «σαφέστατη προοπτική και μία καλά προμελετημένη μεταβατική περίοδος» και επισήμανε ότι οι αλλαγές ήταν μέρος της συνολικής αναβάθμισης και αναμόρφωσης της εκπαίδευσης, που έχει ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια.