Εως τις 11 Απριλίου αναμένεται να έχει επανεκκινήσει στο σύνολό του ο σιδηρόδρομος ύστερα από την εθνική τραγωδία των Τεμπών, η οποία «πάγωσε» τη λειτουργία του από την 1η Μαρτίου. Τα δρομολόγια θα ξεκινήσουν σταδιακά από τις 22 Μαρτίου στις προαστιακές γραμμές της Αθήνας προς το Αεροδρόμιο και τη Χαλκίδα, ενώ θα δρομολογηθούν και τα πρώτα τρένα σε ορισμένες περιφερειακές και εμπορευματικές γραμμές.
Οι αρτηριακές επιβατικές αμαξοστοιχίες που εξυπηρετούν τον βασικό σιδηροδρομικό άξονα θα μπουν ξανά στις ράγες την 1η Απριλίου αρχικά με ένα ζεύγος δρομολογίων, τα οποία σταδιακά και ανά πενθήμερο θα αυξάνονται.
Η κυβέρνηση χθες δια του υπουργού Επικρατείας με αρμοδιότητα στις μεταφορές, Γιώργου Γεραπετρίτη ανακοίνωσε το σχέδιο επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου με μία σειρά μέτρων ασφαλείας, τα οποία από μόνα τους μαρτυρούν όλα όσα άργησαν εγκληματικά να γίνουν εδώ και χρόνια.Ο υπουργός δεσμεύτηκε για την ολοκλήρωση των κρίσιμων αυτόματων συστημάτων έως τα τέλη Σεπτεμβρίου ώστε ο σιδηρόδρομος να λειτουργήσει με σύγχρονες υποδομές από τις αρχές Οκτωβρίου. Η τραγική πραγματικότητα ανάγκασε μάλιστα την κυβέρνηση να στρέψει το βλέμμα της σε υποδομές απολύτως εγκαταλελειμμένες και να «τρέχει» τώρα για να ελέγξει και τις σιδηροδρομικές σήραγγες που όπως φάνηκε τις τελευταίες μέρες λειτουργούσαν χωρίς να πληρούν κανένα όρο ασφαλείας. Ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε σε σημειακές παρεμβάσεις, αλλά και σε ένα ευρύ πρόγραμμα ανάταξης των σηράγγων παραδεχόμενος ότι ορισμένες απ΄αυτές «δεν ήταν αυξημένων προδιαγραφών ασφαλείας».
Την ίδια στιγμή η σιδηροδρομική τραγωδία κατέστησε κάτι παραπάνω από σαφές ότι μέτρα ασφαλείας που είχαν ατονήσει, πρέπει να επανέλθουν τουλάχιστον μέχρι να ολοκληρωθούν τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, η παρουσία των οποίων ελαχιστοποιεί το ανθρώπινο λάθος.
Ετσι, η κυβέρνηση υπό το βάρος της πρωτοφανούς σιδηροδρομικής τραγωδίας, η οποία θα μπορούσε να είχε αποτραπεί, επαναφέρει τη διπλή βάρδια στους σταθμάρχες, ξανανεβάζει στο τρένο τους λεγόμενους «επισκέπτες», δηλαδή τους τεχνικούς του ΟΣΕ, οι οποίοι θα επιθεωρούν γραμμή και αμαξοστοιχία πριν από κάθε δρομολόγιο, ενώ θυσιάζει και την ταχύτητα η οποία με την παρούσα κατάσταση του σιδηροδρόμου δεν μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων.
Ο υπουργός δεσμεύτηκε για την ολοκλήρωση των κρίσιμων αυτόματων συστημάτων έως τα τέλη Σεπτεμβρίου ώστε ο σιδηρόδρομος να λειτουργήσει με σύγχρονες υποδομές από τις αρχές Οκτωβρίου. Η τραγική πραγματικότητα ανάγκασε μάλιστα την κυβέρνηση να στρέψει το βλέμμα της σε υποδομές απολύτως εγκαταλελειμμένες και να «τρέχει» τώρα για να ελέγξει και τις σιδηροδρομικές σήραγγες που όπως φάνηκε τις τελευταίες μέρες λειτουργούσαν χωρίς να πληρούν κανένα όρο ασφαλείας. Ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε σε σημειακές παρεμβάσεις, αλλά και σε ένα ευρύ πρόγραμμα ανάταξης των σηράγγων παραδεχόμενος ότι ορισμένες απ΄αυτές «δεν ήταν αυξημένων προδιαγραφών ασφαλείας».
Την ίδια στιγμή η σιδηροδρομική τραγωδία κατέστησε κάτι παραπάνω από σαφές ότι μέτρα ασφαλείας που είχαν ατονήσει, πρέπει να επανέλθουν τουλάχιστον μέχρι να ολοκληρωθούν τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, η παρουσία των οποίων ελαχιστοποιεί το ανθρώπινο λάθος.
Ετσι, η κυβέρνηση υπό το βάρος της πρωτοφανούς σιδηροδρομικής τραγωδίας, η οποία θα μπορούσε να είχε αποτραπεί, επαναφέρει τη διπλή βάρδια στους σταθμάρχες, ξανανεβάζει στο τρένο τους λεγόμενους «επισκέπτες», δηλαδή τους τεχνικούς του ΟΣΕ, οι οποίοι θα επιθεωρούν γραμμή και αμαξοστοιχία πριν από κάθε δρομολόγιο, ενώ θυσιάζει και την ταχύτητα η οποία με την παρούσα κατάσταση του σιδηροδρόμου δεν μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων.
Παράλληλα η κυβέρνηση μέσω του κ. Γεραπετρίτη παραδέχτηκε ότι ο ΟΣΕ είχε παραμείνει κρίσιμα υποστελεχωμένος, ενώ δια της επαναφοράς τους αναγνώρισε και το λάθος της μη ανανέωσης των συμβάσεων των 160 φυλάκων των ισόπεδων διαβάσεων, οι οποίοι είχαν αρχίσει να αντικαθίστανται από εργολαβικές εταιρίες security.
Αναφορικά με την αυστηροποίηση των ποινών για τις κλοπές και τους βανδαλισμούς στο δίκτυο, ο υπουργός Επικρατείας ανακοίνωσε ότι η σχετική ρύθμιση θα κατατεθεί στη Βουλή εντός της εβδομάδας και θα αφορά ποινική αναβάθμιση εγκλημάτων όχι μόνο κλοπής, αλλά και κλεπταποδοχής σιδηροδρομικού. Ο ίδιος σημείωσε ότι αν και πρόκειται για ένα διεθνές πρόβλημα, στην Ελλάδα έχει λάβει ευρείες διαστάσεις με εκτεταμένες κλοπές στο δίκτυο «που δυστυχως θέτουν τους σιδηροδρόμους πολύ συχνά εκτός λειτουργίας βάζοντας σε ουσιαστικό κίνδυνο τις διαδρομές και διαμορφώνοντας προβληματικές συνθήκες για την ομαλή ροή των δρομολογίων».
Η κυβέρνηση, πάντως, ικανοποιώντας ένα αίτημα των σιδηροδρομικών ανακοίνωσε ότι στα μέτρα στήριξης των οικογενειών των θανόντων των Τεμπών θα συμπεριλάβει και τις οικογένειες των θυμάτων σιδηροδρομικών δυστυχημάτων την τελευταία δεκαετία.
Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου
Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου, την οποία και οι εργαζόμενοι επιθυμούν υπό την προυπόθεση της διασφάλισης της ασφαλούς κίνησης, είναι ένα από τα βασικά μέτρα προκειμένου να περιοριστεί ο κίνδυνος κλοπών ή/και δολιοφθορών στο δίκτυο. Επιπλέον διαπιστώνεται ήδη σοβαρότατο πρόβλημα στις εμπορευματικές μεταφορές προς τα γειτονικά κράτη, οι οποίες θα πρέπει να πραγματοποιούνται καθώς αυτό συνιστά και διεθνή υποχρέωση της χώρας, όπως σημείωσε ο υπουργός.
Σε κάθε περίπτωση τα δρομολόγια θα επανεκκινήσουν μόνον εφόσον ολοκληρωθεί η επιθεώρηση των υποδομών, η οποία αναμένεται να διαρκέσει περίπου τέσσερεις ημέρες.
Μόνο η οξείδωση της σιδηροτροχιάς, είναι αρκετή για να χαθεί η συνεχής επαφή της γραμμής με τους τροχούς των τρένων με αποτέλεσμα να μην ανιχνεύεται η θέση του τρένου από τον σηματοδότη. Για τον λόγο αυτό, θα πρέπει να κινηθεί δοκιμαστικά ένα τρένο για να απομακρύνει τη σκουριά.
Επιπλέον, ειδικά οχήματα (δρεζίνες) θα διατρέξουν το δίκτυο ώστε να αρθεί κάθε εμπόδιο που μπορεί να δημιουργήθηκε στο διάστημα διακοπής της κυκλοφορίας (θραύση σιδηροτροχιάς, πέτρες, λάστιχα και φερτά υλικά από καθιζήσεις). γι΄αυτό θα γίνει οπτικός έλεγχος και ειδικές δρεζίνες θα πρέπει να διατρέξουν το δίκτυο, και βεβαίως ένα δοκιμαστικό δρομολόγιο, το οποίο θα απομακρύνει όλη τη σκουριά.
Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου θα γίνεται σταδιακά και θα διαρκέσει μερικές εβδομάδες μεπροτεραιότητα στα προαστιακά δρομολόγια που εξυπηρετούν εργαζομένους, διεθνείς υποχρεώσεις και τουριστικές ανάγκες.
Δεδομένου ότι εντός της εβδομάδας θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες αποκατάστασης του δικτύου και της ηλεκτροκίνησης και στις δύο γραμμές ανόδου και καθόδου, τα πρώτα τρένα θα δρομολογηθούν στις 22 Μαρτίου 2023 και θα είναι στις εξής γραμμέςQ
Προαστιακός Πειραιάς – Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών - Αεροδρόμιο
Προαστιακός Κάντζα – Λιόσια
Προαστιακός Αθήνα – Οινόη – Χαλκίδα
Θα προστεθούν και ορισμένες περιφερειακές γραμμές: Θεσσαλονίκη – Φλώρινα
Θεσσαλονίκη – Δράμα
Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη
Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο
Κάτω Αχαΐα – Πάτρα
Πάτρα – Ρίο
Διακοφτό – Καλάβρυτα
Ολυμπία – Πύργος – Κατάκολο
Βόλος – Μηλιές
Εμπορευματικά από Θεσσαλονίκη προς Ειδομένη και Προμαχώνα (1 ή 2 ζεύγη τρένων ημερησίως)
Εμπορευματικά Θριάσιο – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)
Στις 27 Μαρτίου επανεκκινούν επιπλέον:
Προαστιακός Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Κόρινθος – Κιάτο – Αίγιο ώστε να επαναλειτουργήσουν συνολικά οι προαστιακές γραμμές της Αττικής.
Την 1η Απριλίου επανεκκινούν επιπλέον:
InterCity Αθήνα – Θεσσαλονίκη (1 πρωινό ζεύγος)
Προαστιακός Θεσσαλονίκη – Λάρισα
Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα
Λάρισα – Βόλος
Λαμία – Στυλίδα
Στις δύο επόμενες φάσεις ουσιαστικά θα προστίθενται επιπλέον δρομολόγια τόσο στην εμπορική γραμμή του βασικού άξονα όσο και στην επιβατική γραμμή.
Συγκεκριμένα, στις 6 Απριλίου θα προστεθούν ακόμα 1 ή 2 ζεύγη ημερησίως InterCity Αθήνα – Θεσσαλονίκη και άλλα τόσα Εμπορευματικά Θριάσιο – Θεσσαλονίκη. Ολα τα υπόλοιπα δρομολόγια κατόπιν αξιολόγησης των συνθηκών θα προστεθούν στις 11 Απριλίου.
Τα μέτρα ασφαλείας
Οπως έχει ήδη γραψει το «Εθνος», τα δρομολόγια του σιδηροδρόμου θα επανεκκινήσουν με πρόσθετα μέτρα ασφαλείας και συγκεκριμένα:
Θα στελεχωθούν οι ανοιχτοί σταθμοί με 2 σταθμάρχες σε όλες τις βάρδιες.
Προκειμένου να εξασφαλιστεί αυτό το ανθρώπινο δυναμικό θα κλείσουν 5 σταθμοί του δικτύου και συγκεκριμένα οι σταθμοί Ρουφ και Αυλώνα και 3 μικρότεροι σταθμοί μετά τη Λάρισα. Πρόκειται για σταθμούς που ήταν κλειστοί μέχρι την πρόσληψη των σταθμαρχών με μπλοκάκια και είχαν ξανανοίξει πρόσφατα. Στους σταθμούς αυτούς θα επιτρέπεται η επιβίβαση και η αποβίβαση, αλλά δε θα είναι δυνατή η διακλάδωση.
Μείωση ταχύτητας σε τμήματα που δεν καλύπτονται από σηματοδότηση σε 80 χλμ για προαστιακούς/εμπορευματικούς και και 100 χλμ για επιβατικές αμαξοστοιχίες αντιστοίχως όπου δεν υπάρχει σηματοδότηση.
Στελέχωση όλων των προαστιακών συρμών με 2 μηχανοδηγούς
Στελέχωση των προαστιακών συρμών με 1 συνοδό.
Στελέχωση με 3 συνοδούς των InterCity Αθήνα – Θεσσαλονίκη έναντι των 2 που υπάρχουν σήμερα.
Δημιουργία Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου σε ΟΣΕ και Hellenic Train: Εργαζόμενοι του ΟΣΕ θα κάνουν τον εσωτερικό έλεγχο και θα φροντίζουν σε δεύτερο επίπεδο να λειτουργεί απολύτως σύμφωνα με τον κανονισμό η γραμμή και η αμαξοστοιχία.
Σε δεύτερο χρόνο και σταδιακά θα υπάρξει εγκατάσταση από την Hellenic Train καταγραφικού στις αμαξοστοιχίες με δυνατότητα καταγραφής επικοινωνιών καμπίνας μεταξύ των μηχανοδηγών και του προσωπικού κυκλοφορίας του ΟΣΕ (σταθμάρχες, ρυθμιστές κυκλοφορίας και τηλεδιοικητές).
Επίσης θα δημιουργηθεί Technical Help Desk 24ωρης λειτουργίας με σκοπό την ανταλλαγή τεχνικών πληροφοριών μεταξύ των μηχανοδηγών και της τεχνικής βάσης για την άμεση επίλυση τεχνικών προβλημάτων κατά την πορεία ενός συρμού.
Η Hellenic Train θα πρέπει να εξασφαλίζει την εξυπηρέτηση επιβατών σε σημαντικούς σταθμούς του σιδηροδρομικού δικτύου (ιδίως Αθήνα, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Λιανοκλάδι) ώστε να μη δημιουργούνται ζητήματα ως προς τη λειτουργικότητα των δρομολογίων.
Ενίσχυση ανθρώπινου δυναμικού
Ο κ. Γεραπετρίτης παραδέχτηκε ότι «υπάρχουν πραγματι σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό που διαπιστώνονται πρωτίστως στον ΟΣΕ» και δεσμεύτηκε για ταχεία ολοκλήρωση πρόσληψης προσωπικού. Πρόκειται – όπως εξήγησε - άμεσα για 90 θέσεις, οι οποίες αυτη τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη. Εχει ολοκληρωθεί διαδικασία από το ΑΣΕΠ και εντός των επομενων ημερών αναμένεται να διεκπεραιωθούν.
Επιπλέον για λόγους ταχύτητας, από την ίδια «δεξαμενή» της προκήρυξης του 2022 με τις 11.000 αιτήσεις υποψηφίων θα καλυφθεί και ο προγραμματισμός προσλήψεων για το 2023, δηλαδή άλλων 100 ατόμων, για τους κρίσιμους τομείς της συντήρησης, της σηματοδότησης, της τηλεδιοίκησης και της ηλεκτροκίνησης, καθώς και τεχνικού προσωπικού.
Ο κ. Γεραπετρίτης ανακοίνωσε και την παραμονή των εργαζομένων με δελτίο παροχής υπηρεσιών, ενώ προσέθεσε ότι θα διερευνηθεί η δυνατότητα ανανέωσης των συμβάσεων του προσωπικού φύλαξης ισόπεδων διαβάσεων, οι οποίες αφέθηκαν να λήξουν παρά τις διαμαρτυρίες εργαζομένων και αντιπολίτευσης.
Επιπλέον το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προβεί σε συνολική επαναξιολόγηση του πλαισίου εκπαίδευσης, επιμόρφωσης και επανεκπαίδευσης κρίσιμου προσωπικού ώστε να υπάρχει προσαρμογή στα νέα δεδομένα και επιμόρφωση στα κομμάτια τηλεδιοικησης που απαιτούν και ειδικές τεχνολογικές γνώσεις.
Επίσης θα υπάρξουν προγράμματα ψυχολογικής υποστήριξης κρίσιμου προσωπικού του ΟΣΕ και της Hellenic Train από εξειδικευμένο ιατρικό προσωπικό.
Τα έργα
Αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων ολοκλήρωσης των έργων σηματοδότησης, δηλαδή των φαναριών τα οποία θα τοποθετηθούν κατά μήκος του βασικού άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης και της τηλεδιοίκησης του κύριου άξονα, υποσχέθηκε ο υπουργός Επικρατείας. Εκτίμησε ότι το έργο θα είναι έτοιμο μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου σε όλο το μήκος της διαδρομής ώστε από τον επόμενο Οκτώβριο να λειτουργεί πλήρως και καθολικά στον κύριο άξονα τόσο η τηλεδιοίκηση όσο και η σήμανση.
Προανήγγειλε την προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάταξη και συντήρηση των σηράγγων και είπε ότι η μελέτη που έγινε για την καταλληλότητα των σηράγγων θα αξιοποιηθεί άμεσα. «Θα υπάρξουν σημειακές παρεμβάσεις και εκ μέρους της Πυροσβετικης και ένα γενικότερο πλαίσιο για την ανάταξη των σηράγγων καθώς ορισμένες ολοκληρώθηκαν με καθεστώς που δεν ήταν αυξημενων προδιαγραφών ασφαλείας», όπως είπε.
Δεσμεύτηκε για λειτουργία στο συντομότερο δυνατό χρόνο του συστήματος GSM-R στο τροχαίο υλικό για όλες τις επικοινωνίες εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ, καθιστώντας δευτερεύον το σύστημα VHF. Το σύστημα θα δώσει τη δυνατότητα άμεσης αλληλεπίδρασης σε πραγματικό χρόμο μεταξύ όλων των λειτουργών του συστήματος του σιδηροδρόμου (σταθμάρχη, κλειδουχου και μηχανοδηγού) και του Κέντρου Ελέγχου.
Λεωφορεία από τη Hellenic Train
Σε ανακοίνωσή της η Hellenic Train αναφέρει ότι από την Τετάρτη 15 Μαρτίου, για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, και κυρίως των εργαζομένων, ενεργοποιεί λεωφορειακές γραμμές σε επιλεγμένες διαδρομές, έως την επανεκκίνηση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας. «Τα δρομολόγια υποκαθιστούν κατά ένα μεγάλο μέρος την σιδηροδρομική μετακίνηση».
Απαραίτητη είναι η κράτηση θέσεων στα εκδοτήρια ή μέσω των ηλεκτρονικών καναλιών πώλησης (webticketing & mobile). Εξαιρετικά, για τους κατόχους καρτών (απεριορίστων διαδρομών κ.α.), στις παρακάτω διαδρομές, η κράτηση θέσης στο λεωφορείο γίνεται αποκλειστικά στα εκδοτήρια:
Προαστιακός Πάτρας
Χαλκίδα - Αθήνα
Αθήνα - Κιάτο
Λάρισα - Θεσσαλονίκη
Λάρισα - Καλαμπάκα
Λάρισα - Βόλος
Θεσσαλονίκη - Φλώρινα
Θεσσαλονίκη - Έδεσσα
Οι ενδιαφερόμενοι για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα δρομολόγια, τις ώρες αναχώρησης και τις ενδιάμεσες σταθμεύσεις μπορούν να επισκέπτονται την ηλεκτρονική διεύθυνση:
https://www.hellenictrain.gr/sites/default/files/2023-03/%CE%A0%CE%99%CE%9D%CE%91%CE%9A%CE%91%CE%A3%20%CE%94%CE%A1%CE%9F%CE%9C%CE%9F%CE%9B%CE%9F%CE%93%CE%99%CE%A9%CE%9D%20%CE%9B%CE%95%CE%A9%CE%A6%CE%9F%CE%A1%CE%95%CE%99%CE%A9%CE%9D%20%CE%91%CE%A0%CE%9F%2015-03-2023%20final.pdf