Δύο πολύ σημαντικά ζητήματα έθεσαν στους αρμοδίους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στην ειδική συνεδρίαση Λογοδοσίας του Περιφερειακού Συμβουλίου οι περιφερειακοί σύμβουλοι της παράταξης «ΠΡΑΞΕΙΣ για τη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» Φώτιος Φωτιάδης και Σταμάτης Παπουλίδης.
Ειδικότερα, ο περιφερειακός σύμβουλος Ημαθίας Φώτιος Φωτιάδης έθεσε το ζήτημα του οδικού δικτύου της Π.Ε. Ημαθίας, ενώ ο περιφερειακός σύμβουλος Σταμάτης Παπουλίδης έθεσε το θέμα «'Έργα Υποδομής και Συντήρησης του Συνοριακού Σταθμού Ευζώνων και καταμερισμός αρμοδιοτήτων από την Π.Κ.Μ».
ΠΡΟΣ: 1. Περιφερειάρχη Κ. Απόστολο Τζιτζικώστα
2. Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων Π.Κ.Μ. κ. Πάριση Μπίλλια
Κιλκίς, 26/02/2024
ΘΕΜΑ: «Έργα Υποδομής και Συντήρησης του Συνοριακού Σταθμού Ευζώνων και καταμερισμό αρμοδιοτήτων από την Π.Κ.Μ».
Ο Συνοριακός Σταθμός Ευζώνων όπως γνωρίζετε βρίσκεται στα όρια του Ν. Κιλκίς με την Βόρεια Μακεδονία και αποτελεί κύρια πύλη εισόδου όλων των Βαλκανικών Χωρών προς την Χώρα.
Σε αυτό το σημείο θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι υπάρχει επιπλέον πύλη εισόδου στη Χώρα μας πάλι εντός των ορίων του Ν. Κιλκίς, από την πλευρά της λίμνης Δοϊράνης.
Με ανεπίσημα στοιχεία εισέρχονται και διασχίζουν το Ν. Κιλκίς πάνω από 10.000.000 οχήματα, τα συντριπτικά περισσότερα την περίοδο από αρχές Μαρτίου έως το τέλος Νοεμβρίου.
Η πρώτη εικόνα που παρουσιάζει η Χώρα μας στη είσοδο του Συνοριακού Σταθμού Ευζώνων, είναι και η πρώτη εντύπωση που σχηματίζει ο κάθε επισκέπτης για μας και βέβαια δεν μας τιμά αυτό που αντικρίζει.
Είναι μια κάκιστη εικόνα.
Επίσης τίθενται θέματα ασφάλειας και ομαλής λειτουργίας των υπηρεσιών που λειτουργούν προς όφελος της Χώρας και των πολιτών. Προφανώς έχετε λάβει υπόψιν σας τα έγγραφα που έχουν περιέλθει στις υπηρεσίες της ΠΚΜ από τις μέχρι σήμερα ενέργειες που πραγματοποίησε η Δ/νση Τεχνικών Έργων της Π.Ε Κιλκις.
Από το 2016 έως και σήμερα με έγγραφά της η Δ/νση Τεχνικών Έργων Π.Ε. Κιλκίς έχει ενημερώσει για την απουσία αρμόδιας υπηρεσίας συντήρησης του οδοστρώματος και του ηλεκτροφωτισμού στο συγκεκριμένο σημείο Συνοριακού Σταθμού Ευζώνων, τόσο την Δ/νση Τεχνικών Εργων ΠΚΜ όσο και στο Υπουργείο Εσωτερικών και Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων καθώς επίσης και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης.
Επιπρόσθετα (σας) γνωρίζουμε ότι στην πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση του Ν.5056/23
(ΦΕΚ 163Α/06-10-2023) και συγκεκριμένα στο άρθρο 46 – «Αρμοδιότητα συντήρησης και κατασκευής οδικού δικτύου σε χώρους χερσαίων συνοριακών σταθμών» μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι «…αρμόδια για την κατασκευή, τη συντήρηση και τον εκχιονισμό του οδικού δικτύου, καθώς και των παράπλευρων δρόμων αυτού, που εξυπηρετούν χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, σε απόσταση διακοσίων (200) μέτρων από τον κάθε συνοριακό σταθμό και μέχρι το φυσικό όριο της Επικράτειας ορίζεται η οικεία περιφέρεια…». Ως έναρξη ισχύος ορίζεται η 01-01-2024.Το όριο της αρμοδιότητας συντήρησης της ΠΑΘΕ, εκ μέρους της Εγνατίας Οδού, είναι η διασταύρωση της Ειδομένης. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η διασταύρωση της Ειδομένης απέχει απόσταση μεγαλύτερη των 200 μ. από το συνοριακό σταθμό των Ευζώνων, γίνεται ξεκάθαρο ότι από 01-01-2024 θα εξακολουθήσει να υφίσταται οδικό τμήμα χωρίς αρμόδια υπηρεσία συντήρησης.
Προφανώς, επίσης, θα έχετε λάβει γνώση από τον 11ο μήνα του 2023, μέσω των υπηρεσιών σας, την απάντηση της Δ/νσης Τεχνικών Έργων Π.Ε Κιλκίς προς το Πταισματοδικείο Θεσ/νικης, όπως και την πραγματογνωμοσύνη από πλευράς της Δ/νσης Τεχνικών Έργων με τους αρμόδιους υπαλλήλους της, που διέταξε το Πταισματοδικείο Πολυκάστρου με απόφασή του εντός του έτους 2023 που αφορά εργασίες στον Συνοριακό Σταθμό Ευζώνων για φθορές και βλάβες του οδοστρώματος, των στηθαίων ασφαλείας και οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης, στα σημεία από την διασταύρωση της Ειδομένης έως και την οριογραμμή με την Βόρεια Μακεδονία, στα σημεία εισόδου και εξόδου ΙΧΕ οχημάτων και φορτηγών οχημάτων.
Από την πραγματογνωμοσύνη προέκυψαν πολύ σημαντικά στοιχεία που έπρεπε να αξιολογηθούν πολύ νωρίτερα, διότι ο όγκος των οχημάτων θα πολλαπλασιαστεί στην είσοδο-έξοδο του Συνοριακού Σταθμού Ευζώνων το επόμενο 8μηνο.
Όπως αναφέρει η πραγματογνωμοσύνη απαιτούνται περίπου 2.710.000,00 ευρώ για αποκατάσταση εργασιών οδοποιίας, ενώ για την αποκατάσταση εργασιών οδοφωτισμού, ασφάλειας και σήμανσης απαιτούνται περίπου 520.000,00 ευρώ.
Με δεδομένο ότι από 01-01-2024 η αρμοδιότητα συντήρησης του συνοριακού σταθμού θα μεταβιβαστεί στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για τη διάθεση προς το σκοπό αυτό και κατ’ ελάχιστο, ποσού 3.230.000,00 ευρώ.
Επαναλαμβάνουμε ότι τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από την πραγματογνωμοσύνη των αρμοδίων υπαλλήλων της Δ/νσης Τεχνικών Έργων.
Ερωτάστε:
α) Πότε θα πραγματοποιήσετε εγγράφως τον καταμερισμό αρμοδιοτήτων για την συντήρηση του οδοστρώματος και του ηλεκτροφωτισμού και γενικότερα έργων υποδομής και σήμανσης που αφορούν στον Συνοριακό Σταθμό Ευζώνων, όπως απαιτείται με την νέα νομοθεσία;
β) Έχετε προγραμματίσει ενέργειες για την εξεύρεση χρηματοδότησης, ώστε να πραγματοποιηθούν οι εργασίες που απαιτούνται για την δημιουργία μιας σύγχρονης εικόνας στον Συνοριακό Σταθμό Ευζώνων;
Με εκτίμηση,
Σταμάτης Παπουλίδης
Περιφερειακός Σύμβουλος Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
Προς:
1. Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Ημαθίας κ. ΚωνσταντίνοΚαλαϊτζίδη
2. Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων Π.Κ.Μ., κ. ΜπίλλιαΠαρίση
Θέμα: Ερώτηση για ζητήματα οδικού δικτύου της Π.Ε. Ημαθίας, στο πλαίσιο της 1ης ειδικής συνεδρίασης απολογισμού του Π.Σ. Κεντρικής Μακεδονίας στις 26/2/2024
α) Ο κάθετος άξονας Εγνατία Οδός – Βέροια – Νάουσα – Σκύδρα - Εθνική Οδός Θεσσαλονίκης-Έδεσσας είναι ένας οδικός άξονας μήκος περίπου 37 χλμ. που θα συνδέσει την Εγνατία οδό με τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης-Έδεσσας. Είναι ένα έργο που απασχολεί την τοπική κοινωνία για περίπου μια 20ετία, έχουν δαπανηθεί πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ, ως τώρα και έχει ολοκληρωθεί μόνο ένα τμήμα 7 χλμ. που δυστυχώς δεν μπορεί να υπερηφανεύεται κανένας προς τούτο, διότι κατέχει δύο αρνητικές παραδοχές. Η πρώτη, ότι είναι το μεσαίο τμήμα ενός άξονα που δεν γνωρίζουμε που θα “κουμπώσει”, άρα δεν έχει αρχή και τέλος και η δεύτερη ότι έχει τεράστιο κόστος κατασκευής ανά χιλιόμετρο. Η ολοκλήρωση του έργου έχει πολύ μεγάλη σημασία για την ευρύτερη περιοχή, κάτι που αναγνωρίζει και ο Αντιπεριφερειάρχης Ημαθίας, ο οποίος σε προεκλογικές του δηλώσεις δεσμεύτηκε για την ολοκλήρωση του έργου.
Αναζητώντας στα πρακτικά της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου στις 30/01/23, αλλά και προηγούμενων ετών, για τον απολογισμό των πεπραγμένων της διοίκησης σας, ο κύριος Μπίλιας αναφέρει «…Επίσης όπως γνωρίζετε η διεύθυνση τεχνικών έργων έχει ωριμάσει και αναζητά χρηματοδότηση για τον κάθετο άξονα Εγνατία Οδός-Βέροια-Νάουσα-Σκύδρα, εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Έδεσσας προϋπολογισμού 90.000.000 ευρώ. Αυτό αφορά το τμήμα από την Νάουσα μέχρι την εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Έδεσσας. Ενώ παράλληλα ολοκληρώνεται και η μελέτη του τμήματος από την Εγνατία οδό μέχρι την Πατρίδα. Αναμένεται μέχρι 30 Ιουνίου να έχει ολοκληρωθεί η μελέτη…»
β) Τον Φεβρουάριο του 2023, κατά την διάρκεια ακραίων καιρικών φαινομένων, κατέπεσε η γέφυρα που ενώνει τον οικισμό του Παλαιού Προδρόμου Ημαθίας με την Εγνατία Οδό μέσω Κουλούρας, με άμεσο αντίκτυπο και στην παραγωγική διαδικασία διότι αποκόπτει τους αγρότες του οικισμού από τις καλλιεργούμενες εκτάσεις τους.
Ερωτήματα:
1) Ποια η πορεία των διαδικασιών ολοκλήρωσης του κάθετου οδικού Άξονα Εγνατία – Ε.Ο. Θεσσαλονίκης–Έδεσσας (μελέτη,αδειοδοτήσεις,χρηματοδότηση, χρονοδιάγραμμα);
2) Ποιος ο αρμόδιος Φορέας (Περιφέρεια ή Δήμος Αλεξάνδρειας) συντήρησης της γέφυρας πλησίον του οικισμού Παλαιού Προδρόμου;
Ευθύνεται και σε ποιο βαθμό η Περιφέρεια για την πτώση της γέφυρας;
Ποιες οι ενέργειες της Περιφέρειας για την αποκατάσταση της γέφυρας;
Με εκτίμηση,
Φώτιος Φωτιάδης
Περιφερειακός Σύμβουλος Ημαθίας