καμία αναφορά στο παρελθόν, αλλά δυστυχώς με τις τοποθετήσεις των συναδέλφων της μείζονος και της ελάσσονος αντιπολίτευσης, μου δημιουργήθηκαν κάποιες σκέψεις, τις οποίες θέλω να διατυπώσω.
Πρώτον.
Μετά από μια χαοτική δημοσιονομική διαχείριση, πριν το ΄10, φτάσαμε σε επίπεδα ελλειμμάτων και δημοσίου χρέους εκρηκτικά και κάποια μέρα αποκλειστήκαμε από τις αγορές, ξυπνήσαμε με 15% ελλείμματα και να μαλώνουν το ΠΑ.ΣΟ.Κ. με τη Ν.Δ., ποιος ευθύνεται περισσότερο γι' αυτό το έλλειμμα. Αν ήταν η κυβέρνηση Καραμανλή ή αν ήταν η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου ή παλιότερα οι κυβερνήσεις ΠΑ.ΣΟ.Κ..
Εμάς δεν μας αφορά αυτή η συζήτηση, ας τα βρουν μεταξύ τους. Το θέμα είναι, ότι το έλλειμμα έφθασε το 15%, ξυπνήσανε οι αγορές από τον λήθαργό τους και κάποια στιγμή βρεθήκαμε αποκλεισμένοι και χρεωκοπημένοι. Μας το εξήγγειλε ο κ. Παπανδρέου από το Καστελόριζο ένα πρωί και μας είπε ότι σε δύο χρόνια θα βγούμε από τα μνημόνια και θα ξαναμπούμε στις αγορές.
Από τότε ζούμε αυτή την περιπέτεια των μνημονίων. Να θυμίσω, ότι οι δικές τους επιτυχημένες οικονομικές πολιτικές, μας οδήγησαν σε μια άνευ προηγουμένου οικονομική καταστροφή, σε μια μείωση του Α.Ε.Π. κατά το ένα τέταρτο, που ισοδυναμεί με απώλεια πολεμικής περιόδου, σε μια ανεργία που έφτασε το 27% και πλέον.
Σε μια ανεργία που έφτασε το 27% και πλέον, σε καταστροφή 300.000 επιχειρήσεων που έβαλαν λουκέτο και δεν θέλω να συνεχίσω παραπάνω. Αυτή, λοιπόν, ήταν η συνετή οικονομική τους πολιτική που θέλουν να συνεχίσουν εάν ξανάρθουν κάποτε στην εξουσία.
Έρχομαι τώρα στη δημοσιονομική διαχείριση του 2014, την προηγούμενη, δηλαδή, της ανάληψης της εξουσίας από τη σημερινή κυβέρνηση. Μας είπε ο κ. Φορτσάκης για καταστροφική δημοσιονομική πολιτική το 2015. Να θυμίσω ότι το 2014 είχαμε, επίσης, μια άνευ προηγουμένου δημοσιονομική εκτροπή. Με προβλεπόμενο πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% αυτό που πέτυχαν ήταν να περάσουν τον πήχη από κάτω και πολύ από κάτω, με ισχνό πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 0,3%. Γιατί έγινε αυτή η δημοσιονομική εκτροπή; Μήπως επειδή πλησίαζαν εκλογές και έπρεπε να δώσουν χρήματα για να τις ξανακερδίσουν, ο λεγόμενος εκλογικός κύκλος που συνεχώς μας καταδυνάστευε τα προηγούμενα χρόνια;
Επίσης, άφησαν σε εκκρεμότητα την πέμπτη αξιολόγηση, όπως είπαν κάποιοι συνάδελφοι. Μας είπε ο κ. Καράογλου ότι ήταν 2,4 δις η 5η αξιολόγηση αλλά δεν μας είπε όταν θα έκλεινε η 5η αξιολόγηση και θα έπρεπε να βγουν στις αγορές τι επιπλέον μέτρα θα ζητούσαν το ΔΝΤ και οι δανειστές, προκειμένου να έχουν τη λεγόμενη πιστωτική γραμμή στήριξης.
Να αναφερθώ, επίσης, σε ένα παράδειγμα «παραμυθάκι» που μας λένε εδώ πάρα πολλές φορές και κοντεύουν να το πιστέψουν και ίδιοι, ότι, δηλαδή, στοίχισε 100 δισ. νέο χρέος η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και αναφέρονται σε μια συνέντευξη του Ρέγκλινγκ, στο ΣΚΑΙ, αν θυμάμαι καλά, ο οποίος ποτέ δεν είπε κάτι τέτοιο. Αναφέρθηκε στον Στουρνάρα, ο οποίος Στουρνάρας αναφέρθηκε σε ένα χρέος επιπλέον 85 δις, το οποίο όμως εδώ στην Επιτροπή όταν ήρθε, κ. Πρόεδρε, αν θυμάστε, δεν μας το ανέλυσε σε τι ακριβώς συνίσταται, αλλά μας ανέφερε για την καμπύλη χρέους γενικά και διάφορα τέτοια.
Να το ξεκαθαρίσουμε πλέον αυτό και να γίνει συνείδηση σε όλους. Δεν προστέθηκε ούτε μία δραχμή νέο χρέος, παρά μόνο αυτό που αφορά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, τα 5,5 δις από το 20 δις που είχαμε προϋπολογίσει. Τα υπόλοιπα 55 δις αναφέρονται σε αναδιάρθρωση χρέους από προηγούμενες κυβερνήσεις, το οποίο πήγε στο απώτερο μέλλον με χαμηλότερα επιτόκια και σε ένα μέρος που αφορά πληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων. Αυτό είναι το περίφημο κόστος των 100 δις που χρέωσε ο ΣΥΡΙΖΑ στη χώρα και αυτό φαίνεται αν δει κανείς, με απλή αριθμητική που ξέρει και ένα παιδί του δημοτικού, πόσο ήταν το χρέος το 2014, πόσο ήταν το χρέος το 2015 κ.λπ., που κινείται λίγο-πολύ στα ίδια επίπεδα.
Επίσης, θέλω να πω για την προβλεπόμενη ανάπτυξη που χάσαμε, ότι θα παίρναμε, λέει, κάποια επιπλέον έσοδα από την ανάπτυξη που υπολόγιζαν με βάση το προηγούμενο μεσοπρόθεσμο ότι θα ήταν, λέει, το 2015, 2,5% και 3,5% θα ήταν το 2016. Αν τα πιστεύουν αυτοί που τα λένε, άλλο τόσο πρέπει να τα πιστέψουμε και εμείς. Όσο, δηλαδή, είχαν πετύχει τους στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα, άλλο τόσο θα πετύχαιναν τους στόχους για τη λεγόμενη προβλεπόμενη ανάπτυξη. Δεν θέλω να πω, όμως ταυτόχρονα σε τι πρωτογενή πλεονάσματα είχαν υπογράψει, 4,5% και 5,5% για το 2015 και το 2016.
Ο κ. Μάρδας, από την πλευρά της πλειοψηφίας, για τον απολογισμό του 2015 αναφέρθηκε εκτενέστατα. Σε γενικές γραμμές τα μεγέθη κινήθηκαν σε μια πειθαρχημένη δημοσιονομική πολιτική. Ούτε ο μακροπρόθεσμος δανεισμός αυξήθηκε, ούτε ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός. Κινήθηκαν στα ίδια περίπου επίπεδα και αυτή η συνετή δημοσιονομική διαχείριση συνεχίζεται και το 2016 και το 2017 και μας προσφέρει επιπλέον έσοδα και επιπλέον πόρους με το υπερπλεόνασμα και φέτος και το οποίο δεν οφείλεται σε επιπλέον φόρους, όπως θέλουν να λένε και όπως γενικά ο φιλικός τους τύπος και τα φιλικά τους ΜΜΕ συνεχώς προβάλλουν. Το υπερπλεόνασμα είναι από δημοσιονομική πειθαρχία, είναι από έσοδα μη παραμετρικά, από τη φοροδιαφυγή, από το πλαστικό χρήμα, από μια σειρά μέτρα, τα οποία έχουν αποδώσει και από το πλεόνασμα επιστρέφουμε και ξαναγυρίζουμε στον ελληνικό λαό.
Χρήστος Αντωνίου