Ο καινούργιος κύκλος που ανοίγει μετά το τέλος της διαπραγμάτευσης και την ολοκλήρωση της αξιολόγησης έχει ως στόχο την ανάπτυξη, την αύξηση της απασχόλησης και την αποκατάσταση των χρόνιων στρεβλώσεων της ελληνικής οικονομίας και της αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, ενός μοντέλου που έχει εξαντλήσει προ πολλού τα όρια και τη δυναμική του.
Ο νέος αναπτυξιακός νόμος στοχεύει ακριβώς σε αυτό, να δώσει το στίγμα και την κατεύθυνση που χρειάζεται η ελληνική οικονομία, έτσι ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις εξαιρετικές προκλήσεις που βάζει το διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, κανείς από όσους τοποθετήθηκαν, αν εξαιρέσουμε το ΚΚΕ και δεν κατάλαβα και την θέση της Χρυσής Αυγής, δεν αμφισβήτησαν τις βασικές αρχές και την φιλοσοφία του νέου αναπτυξιακού νόμου με τις επιμέρους διαφοροποιήσεις και την επιμέρους ματιά του κάθε κόμματος ξεχωριστά. Επίσης, το σύνολο των φορέων χθες στην Επιτροπή, χαιρέτισε και εκφράστηκε θετικά για το νομοσχέδιο με παρατηρήσεις για μικρές βελτιώσεις. Θα έλεγα ότι υπήρξαν και μικροπολιτικές τοποθετήσεις για το ότι άργησε ο νόμος να έρθει στη Βουλή, ότι χάθηκε χρόνος κ.λπ., δεκτή η κριτική, αν και είναι γνωστό ότι ο νυν αναπτυξιακός νόμος είχε συνδεθεί από τους θεσμούς της Ε.Ε. με την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησης.
Εδώ όμως πρέπει να υπάρξει και μια αυτοκριτική από τους συναδέλφους της προηγούμενης διακυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, που γνώριζαν πολύ καλά ότι ο προηγούμενος αναπτυξιακός νόμος ήταν ανενεργός σχεδόν για το μεγαλύτερο διάστημα του 2014, που ήταν αυτοί στην Κυβέρνηση. Από τα 1.200 περίπου επενδυτικά σχέδια που εγκρίθηκαν υλοποιήθηκαν μόνο τα 50 και τα υπόλοιπα έρχονται τώρα ως λογαριασμός στη νέα περίοδο μαζί με τα παλαιότερα ενταγμένα έργα που δεν υλοποιήθηκαν.
Ο νέος νόμος έχει μια ισορροπία στην κατανομή των κλάδων που θέλουμε να ενισχύσουμε, και έχουμε ως χώρα συγκριτικά πλεονεκτήματα, αγροτοδιατροφικός κλάδος, τουρισμός, τεχνολογίας, πληροφορικής και επικοινωνιών. Στο μέγεθος των επιχειρήσεων με προτεραιότητα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, την επιδιωκόμενη περιφερειακή σύγκλιση και ισόρροπη ανάπτυξη σε προβληματικές από γεωγραφική άποψη περιφέρειες, κριτήριο ορεινότητας, νησιωτικότητας, πληθυσμιακής μείωσης και βασικό κριτήριο την απασχόληση. Γίνεται προσπάθεια οι διαθέσιμοι πόροι να κατανεμηθούν με τέτοιο τρόπο, ώστε να έχουμε τα καλύτερα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία σε αντίθεση με προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους που διακρίνονταν από υπερβολική διοχέτευση πόρων σε κλάδους χαμηλής τεχνολογίας, υπάρχουν και τα στοιχεία, από υπερβολική συγκέντρωση σε λίγους κλάδους, ενέργεια, ξενοδοχεία που απορρόφησαν το 46,5% των επενδυτικών σχεδίων και το 72,2% των χρημάτων και μάλιστα, σε πολύ λίγες σχετικά επιχειρήσεις. «Σπείρατε» φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες σε όλη την Ελλάδα με μηδενική επίδραση στην απασχόληση.
Εδώ, θα ήθελα να κάνω μια παρένθεση για να πω, ότι είμαστε όλοι μάρτυρες, το πώς διοχετεύονταν οι πόροι χωρίς αιχμές και χωρίς ουσιαστικό αναπτυξιακό σχέδιο. Βασικό κριτήριο αξιολόγησης και τελικά ένταξης και υπαγωγής ήταν η δυνατότητα κάλυψης της ίδιας συμμετοχής στο χρηματοδοτικό σχήμα των έργων, πέραν του δανεισμού και της επιχορήγησης. Αποτέλεσμα; Είχες διαθέσιμες καταθέσεις, δηλαδή είχες χρήματα; Έπαιρνες και άλλα για επένδυση. Δεν είχες; Ήσουν αποκλεισμένος έστω και αν είχες το καλύτερο και πιο καινοτόμο σχέδιο.
Το αποτέλεσμα ήταν οι αναπτυξιακοί νόμοι να έχουν απλώς ως στόχο τη διοχέτευση ρευστότητας στην οικονομία χωρίς σχέδιο και στόχο. Δεν έχω τίποτα με συγκεκριμένους κλάδους, αλλά φθάσαμε στο σημείο να θεωρούνται επιλέξιμες επιχειρήσεις τα καφενεία, τα εστιατόρια, οι χώροι δεξίωσης, τα κομμωτήρια, τα κουρεία και πολλοί τομείς παροχής υπηρεσιών από τα προγράμματα ΕΣΠΑ και από τους αναπτυξιακούς νόμους. Αυτή, δυστυχώς, ήταν η κατάσταση όσο και αν γίνεται προσπάθεια απόκρυψης.
(Συνέχεια ομιλίας κ. ΧΡΗΣΤΟΥ ΑΝΤΩΝΙΟΥ)
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θέλω να σταθώ σε επιμέρους σημεία, στα οποία επικεντρώθηκαν οι παρατηρήσεις των συναδέλφων της αντιπολίτευσης.
Σύμφωνα με το άρθρο 10, παρ.3, δεν είναι επιλέξιμες για άμεσες επενδύσεις οι επιχειρήσεις που δεν εμφάνισαν κέρδη σε καμία διαχειριστική χρήση τα τελευταία επτά χρόνια λειτουργίας τους.
Αυτές, όμως, οι επιχειρήσεις και στους προηγούμενους νόμους είχαν ελάχιστες πιθανότητες ένταξης, για τον απλούστατο λόγο, ότι μπορεί να μην υπήρχε σχετική νομοθετική διάταξη, αλλά, όμως, τα κριτήρια αξιολόγησης, με τα οποία γινόταν η σειρά κατάταξης υπήρχαν, όπως υπήρχαν και διάφοροι άλλοι δείκτες βιωσιμότητας και δυναμικής, μιας, υπό ένταξης, επιχείρησης, όπως είναι οι δείκτες ρευστότητας, δανειακής επιβάρυνσης, αποδοτικότητας, κεφαλαίων, αύξησης κύκλου εργασιών και κερδοφορίας.
Για τη διαδικασία αξιολόγησης θέλω να πω, ότι ο ένας αξιολογητής – για όσους έχουν μια σχετική εμπειρία- είναι αρκετός και η διαδικασία αξιολόγησης γίνεται πολύ γρηγορότερα. Για πρώτη φορά εισάγονται χρονικοί περιορισμοί για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης και ένταξης, με συγκεκριμένες προθεσμίες.
Επίσης, εισάγεται η διαδικασία και το δικαίωμα ένστασης του υποψηφίου επενδυτή, που ενισχύουν τη διαφάνεια και την αντικειμενική κρίση. Αυτά, δεν υπήρχαν στους προηγούμενους νόμους, με αποτέλεσμα να υπάρχουν υπόνοιες μεροληπτικής και ευνοϊκής στάσης, ίσως, πολλές φορές και όχι άδικα.
Κύριοι συνάδελφοι, θέλω να κλείσω με μια επισήμανση, ότι, δηλαδή, αυτός ο αναπτυξιακός νόμος δίνει μια κατεύθυνση για μια αναγκαία παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας- όπως είναι ο τομέας της τεχνολογίας, των εξωστρεφών εξαγωγικών επιχειρήσεων- και γενικά σε κλάδους που η χώρα μας διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Το νέο ΕΣΠΑ, καθώς και το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης- που ήδη οι διάφορες δράσεις είναι σε ώριμη φάση προκήρυξης και υλοποίησης- μπορούν να αποτελέσουν τα εργαλεία για να μπει η οικονομία μας σε μια νέα τροχιά ανάπτυξης και να ξεφύγουμε από το μίζερο οικονομικό περιβάλλον των τελευταίων χρόνων.