Περίπου 1000 μαθηματικοί ερευνητές και εκπαιδευτικοί θα συναντηθούν και θα ανταλλάξουν ιδέες σε
τρεις θεματικούς άξονες. Σε κάθε άξονα θα υπάρξουν κεντρικές ομιλίες, ερευνητικές ανακοινώσεις και στρογγυλά τραπέζια.
Ο πρώτος άξονας αφορά στη μαθηματική έρευνα και ο δεύτερος αφορά την μαθηματική εκπαίδευση. Το κεντρικό ερώτημα είναι με ποιον τρόπο πραγματοποιείται σήμερα η διασύνδεση της ελληνικής έρευνας και εκπαίδευσης με την ευρωπαϊκή και τη διεθνή κοινότητα; Είναι γεγονός πως οι διεθνείς αλληλεπιδράσεις που πάντοτε υπήρχαν στη μαθηματική έρευνα και στην εκπαίδευση, σήμερα θέτουν εντελώς νέες δυνατότητες αλλά και περιορισμούς που επιδρούν με συγκεκριμένο τρόπο στα πανεπιστήμια και στους ερευνητικούς πόλους της Ελλάδας. Αντίστοιχες δυνατότητες και περιορισμοί τίθενται στη μαθηματική εκπαίδευση και στις εκπαιδευτικές πρακτικές στα σχολεία.
Η ταχύτατη διεθνής δικτύωση, η πολλαπλότητα των διεθνών επιτροπών, των περιοδικών και των συνεδρίων δημιουργούν έναν πελώριο χώρο επιστημονικών ανταλλαγών. Στον χώρο αυτό αναδύεται ένας πολλαπλάσιος όγκος μαθηματικών ιδεών και νοητικών κατασκευών που καταγράφεται κυρίως ψηφιακά. Καλλιεργούνται κατά συνέπεια νέες δεξιότητες πρόσβασης, ανάγνωσης, αξιολόγησης, κατηγοριοποίησης και εκπαιδευτικής αξιοποίησης.
Οι δεξιότητες αυτές είναι ατομικές και συλλογικές, προϋποθέτουν σχέσεις διαφάνειας, εμπιστοσύνης και ικανότητα δημιουργικής προσαρμοστικότητας. Τι συμβαίνει στην περίπτωση της Ελλάδας; Με ποιον τρόπο συνδέονται οι επίσημες αποφάσεις και οι ρυθμίσεις με το διεθνές περιβάλλον; Τι συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και παγκοσμίως;
Η ανάπτυξη διεθνών διακρατικών συγκρίσεων και κριτηρίων αξιολόγησης συνδέεται όλο και πιο άμεσα με πηγές και συνθήκες χρηματοδότησης. Ποια είναι η επιστημονική εγκυρότητα και συμμετοχή σε αυτά τα προγράμματα;
Πόσο λαμβάνονται υπόψη οι παράλληλες διεθνείς δράσεις, όπως οι Ολυμπιάδες και οι τοπικές μαθηματικές κουλτούρες; Με ποιο τρόπο διαμορφώνεται η εθνική συμμετοχή και τι δυσκολίες αντιμετωπίζει η ένταξη των τοπικών συνθηκών και των εθνικών στόχων σε αυτό το πολύπλοκο σύστημα επεξεργασίας δεδομένων και λήψης αποφάσεων; Πόσο οι ρυθμίσεις που τελικά υιοθετούνται ενδυναμώνουν και πόσο απειλούν την ελευθερία του ερευνητή και την αυτονομία του εκπαιδευτικού των μαθηματικών; Τι σημαίνουν οι τράπεζες θεμάτων, οι αξιολογήσεις και τα «τυποποιημένα πακέτα μαθηματικής διδασκαλίας» που αποσυνδέουν τη διδασκαλία από το αναλυτικό πρόγραμμα, από τις συνθήκες του μαθητή και από τον εξειδικευμένο εκπαιδευτικό;
Τρίτος θεματικός άξονας αφορά την καινοτομική δράση στην έρευνα και στην εκπαιδευτική πρακτική. Το πολύπλοκο και συνεχώς μεταβαλλόμενο δικτυακό, ψηφιακό και παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον έρευνας και διδασκαλίας δημιουργεί αφενός τη δυσκολία κεντρικού σχεδιασμού και συντονισμού, αφετέρου την ευκολία άμεσης ατομικής πρόσβασης σε σημαντικές μαθηματικές πηγές και σε τρόπους παρουσίασης της μαθηματικής γνώσης. Από αυτή τη φαινομενική αντίφαση αναδύεται ένας νέος τύπος δημιουργικών πρακτικών στην έρευνα και στην εκπαίδευση, που συχνά συνδυάζεται σε μορφές διερευνητικής μάθησης. Μια σειρά εισηγήσεων θα παρουσιάσουν τέτοιου τύπου καινοτομικές προτάσεις που ενδιαφέρουν όλο και περισσότερο τις αποκεντρωμένες δράσεις των ελλήνων μαθηματικών.
Στο συνέδριο θα συμμετάσχουν αξιόλογοι και σημαντικοί ερευνητές από το χώρο των Μαθηματικών, Έλληνες και ξένοι, μεταξύ άλλων:
• Arzarello Ferdinando (University of . Torino)
Μαθηματικός και Ερευνητής της Μαθηματικής Εκπαίδευσης, Πρόεδρος της ICMI (International Commission on Mathematical Instruction), της Ιταλικής Εθνικής Επιτροπής για τη Μαθηματική Εκπαίδευση, Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Μαθηματικής Εταιρείας.
• Dhombres Jean (Centre Alexandre Koyré, Paris)
Μαθηματικός και Ιστορικός των Επιστημών, Ομότιμος Διευθυντής Ερευνών του CNRS (Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας) και Διευθυντής Σπουδών στο Centre Alexandre Koyré της EHESS (Ανώτατη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών).
• Gustafson Karl, (University of Colorado Boulder )
Μαθηματικός, Καθηγητής στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστήμιο του Colorado Boulder
• Τζεκάκη Μαριάννα (Καθηγήτρια, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσ/νικης) Μαθηματικός)
• Χασάπης Δημήτρης (Καθηγητής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα ΤΕΑΠΗ)
• Παπαναστασίου Νικόλαος, (Καθηγητής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών,τμήμα Μαθηματικών)
• Παπασταυρίδης Σταύρος,(Ομότιμος καθηγητής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, τμήμα Μαθηματικών)
Επίσης θα υπάρξουν και τα παρακάτω Στρογγυλά Τραπέζια που θα συζητηθούν επίκαιρα θέματα των Μαθηματικών:
1ο Στρογγυλό τραπέζι
Θέμα: «Διεθνείς κατευθύνσεις και Ελληνική παρουσία στην έρευνα των Μαθηματικών»
Συντονιστής: Αντωνίου Ιωάννης, Καθηγητής του ΑΠΘ
Εισηγητές: α) Βλάμος Παναγιώτης, αναπληρωτής Καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου β) Καλογερόπουλος Γρηγόρης, ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ γ) Karl Gustafson, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Colorado και δ) Χαραλάμπους Χαρά, καθηγήτρια του ΑΠΘ.
2ο Στρογγυλό τραπέζι
Θέμα: «Η ταυτότητα της Ελληνικής Μαθηματικής Εκπαίδευσης - το διεθνές, πλαίσιο»
Συντονιστές: α) Δημάκος Γεώργιος, καθηγητής ΕΚΠΑ και β) Καλαβάσης Φραγκίσκος, καθηγητής Παν/μίου Αιγαίου
Εισηγητές: α) Τυρλής Ιωάννης,, καθηγητής Δ.Ε β) Φερεντίνος Σπύρος,, επίτιμος Σχολικός Σύμβουλος γ) Βλάχος Θανάσης, καθηγητής Δ.Ε δ) Χατζηπαντελής Θεόδωρος, καθηγητής ΑΠΘ ε) Καρκούλιας Γεώργιος, επίτιμος Σχολικός Σύμβουλος, στ) Πούλος Γεώργιος, Σχολικός Σύμβουλος.
Επίσης θα γίνει ειδική εκδήλωση για τα Χαρισματικά παιδιά με συντονιστή τον κ. Αντωνίου Ιωάννη, καθηγητή ΑΠΘ και Εισηγητές: α) Τυρλή Ιωάννη, β) Ασβεστόπουλο Ελευθέριο, καθηγητές Δ.Ε.
Το 31ο Συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κάρολου Παπούλια.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Γεώργιος Δημάκος Εμμανουήλ Κρητικός
Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών Επίκουρος Καθηγητής
Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών