Την Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου το απόγευμα ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον εσπερινό και κηρυξε το θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα ιερό ναό Γενεσίου της Θεοτόκου στο Πλατύ Ημαθίας. Στο τέλος του εσπερινού ο σεβασμιώτατος τέλεσε χειροθεσία αναγνώστου.
Στην ομιλία του ο σεβασμιώτατος τόνισε:
«Αὕτη ἡμέρα Κυρίου, ἀγαλλιᾶσθε λαοί· ἰδού γάρ τοῦ φωτός ὁ νυμφών καί ἡ βίβλος τοῦ λόγου τῆς ζωῆς ἐκ γαστρός προελήλυθε».
Ἡμέρα Κυρίου χαρακτηρίζει ὁ ἱερός ὑμνογράφος τήν ἡμέρα τῆς Γεννήσεως τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου καί γι᾽ αὐτό καλεῖ ὅλους τούς ἀνθρώπους, καλεῖ ὅλους τούς λαούς τῆς γῆς, νά χαροῦν καί νά εὐφρανθοῦν. Καί γιά νά μήν ὑπάρχει καμία ἀμφιβολία γιά τήν αἰτία τῆς χαρᾶς, τήν προσδιορίζει ἀκριβέστερα: «ἰδού γάρ τοῦ φωτός ὁ νυμφών καί ἡ βίβλος τοῦ λόγου τῆς ζωῆς ἐκ γαστρός προελήλυθε».
Γεννήθηκε, λέγει, αὐτή πού πρόκειται νά γίνει ὁ νυμφών τοῦ φωτός, νά γίνει ὁ νυφικός ἐκεῖνος θάλαμος στόν ὁποῖο θά συναντηθεῖ τό φῶς τοῦ κόσμου, ὁ Χριστός, μέ τήν ἀνύμφευτη νύμφη του, τήν Παναγία Μητέρα του, γιά νά καταυγάσει ἀπό ἐκεῖ μέ τό φῶς του «τούς ἐν σκότει καί σκιᾷ θανάτου καθημένους» καί νά διαλύσει τήν ἀχλύ τῆς ἁμαρτίας καί τό ἔρεβος τοῦ θανάτου πού αὐτή προκαλεῖ.
Γεννήθηκε ἡ βίβλος μέσα στήν ὁποία πρόκειται νά γράψει ὁ ἴδιος ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ τή βίβλο τῆς αἰωνίου ζωῆς· γεννήθηκε ὁ τόμος «ἐν ᾧ δακτύλῳ ἐγέγραπται Πατρός ὁ Λόγος» γιά νά γνωρίσει στούς ἀνθρώπους τόν Πατέρα-Θεό ἀπό τόν ὁποῖο τούς ἀπομάκρυνε ἡ παρακοή τῶν πρωτοπλάστων.
Μέ τή Γέννηση τῆς Παναγίας, λοιπόν, ἐπιστρέφει, ἀδελφοί μου, ὁ Θεός στή γῆ· ἐπιστρέφει καί πάλι κοντά στόν ἄνθρωπο. Ὄχι βέβαια ὅτι τόν εἶχε ἐγκαταλείψει ποτέ, διότι ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ δέν ἐγκαταλείπει ποτέ τό πλάσμα του, ἀλλά διότι ὁ ἄνθρωπος εἶχε ἀπομακρυνθεῖ μέ τή θέλησή του ἀπό τόν Θεό· καί εἶχε ἀπομακρυνθεῖ, γιατί δέν πίστευσε τόν λόγο τοῦ Θεοῦ ὅτι οἱ ἐντολές του δέν ἦταν ἐμπόδιο γιά νά τόν πλησιάσει καί νά γίνει ὁ ἴδιος Θεός, ἀλλά ἦταν ὁ μόνος ἀσφαλής καί βέβαιος τρόπος γιά νά τόν πλησιάσει καί νά τόν γνωρίσει.
Αὐτή, λοιπόν, ἡ διαραγεῖσα σχέση μεταξύ Θεοῦ καί ἀνθρώπου ἀρχίζει νά ἀποκαθίσταται σήμερα μέ τή Γέννηση τῆς Παναγίας μας. Τό σκοτάδι ἀρχίζει νά ὑποχωρεῖ, γιατί τό φῶς ἐγγίζει. Ἡ σιωπή τῆς ἀγνοίας ἀρχίζει νά γίνεται πιό ὑποφερτή, γιατί πλησιάζει ἡ ἡμέρα πού ὁ Θεός Λόγος θά ἠχήσει στά αὐτιά τῶν ἀνθρώπων. Ἡ ὑπόσχεση τοῦ Θεοῦ πρός τούς πρωτοπλάστους ἀρχίζει νά ὑλοποιεῖται μέ τή δημιουργία τοῦ ὀχήματος τῆς Θεότητος, μέ τή Γέννηση τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. Ἡ ἡμέρα τοῦ Κυρίου γίνεται πραγματικότητα καί ἡ στιγμή τῆς ὁλοκληρώσεώς της δέν ἀπέχει πλέον πολύ, γιατί ἡ Γέννηση τῆς Παναγίας εἶναι προάγγελος τῆς Γεννήσεως τοῦ Θεοῦ Λόγου, εἶναι προανάκρουσμα τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρωπίνου Γένους, εἶναι αἰτία χαρᾶς γιά τή γῆ καί γιά τόν οὐρανό. Διότι ὁ Θεός δέν ἔπλασε, ἀδελφοί μου, τόν ἄνθρωπο γιά νά ζεῖ μακριά του. Δέν ἔπλασε τόν ἄνθρωπο γιά νά ζεῖ στό σκοτάδι τῆς ἁμαρτίας καί τῆς ἀγνοίας. Γι᾽ αὐτό καί ἤθελε νά ἀποκαταστήσει τόν ἄνθρωπο ἐκεῖ ἀπό ὅπου ἐξέπεσε, ἀλλά ὄχι μόνος του· ἤθελε νά ἔχει καί τόν ἄνθρωπο συμμέτοχο στό θεῖο σχέδιο τῆς σωτηρίας του. Καί αὐτόν τόν συμμέτοχο τόν βρίσκει ὁ Θεός στό πρόσωπο τῆς θυγατέρας τοῦ Ἰωακείμ καί τῆς Ἄννας, πού ἔρχεται σήμερα στόν κόσμο, ὡς καρπός προσευχῆς τῶν εὐσεβῶν της γονέων.
Ἡ ὥρα τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου ἐγγίζει· ἡ ὥρα τῆς ἀρχῆς τοῦ σχεδίου τῆς θείας οἰκονομίας πλησιάζει. Γι᾽ αὐτό καί ἡ σημερινή ἡμέρα εἶναι ἡμέρα χαρᾶς καί ἀγαλλιάσεως γιά μᾶς τούς ἀνθρώπους. Εἶναι ἡμέρα χαρᾶς ὄχι σάν αὐτή πού ἐννοοῦμε συνήθως οἱ ἄνθρωποι καί πού ἐξαρτᾶται ἀπό ὑλικά καί ἐφήμερα πράγματα. Εἶναι χαρά θεία καί πνευματική. Εἶναι χαρά, γιατί ἡ Γέννηση τῆς Παναγίας μας μᾶς διασφαλίζει τή σωτηρία μας, γιατί γίνεται αἰτία τῆς χαρᾶς τήν ὁποία καμία θλίψη τοῦ κόσμου δέν μπορεῖ νά τήν ἐξαφανίσει, γιατί ἀφορᾶ τό αἰώνιο μέλλον μας κοντά στόν Θεό.
Ἄν προσπαθήσουμε, ἀδελφοί μου, νά κατανοήσουμε καί νά ζήσουμε αὐτή τή χαρά μέ τά μέτρα τῆς ἀνθρωπίνης λογικῆς μας, δέν θά τό καταφέρουμε, γιατί ἡ χαρά δέν εἶναι «ἐκ τοῦ κόσμου τούτου». Ἄν ὅμως προσπαθήσουμε νά τή ζήσουμε μέ τόν τρόπο πού τήν ἔζησαν οἱ εὐσεβεῖς γονεῖς τῆς Παναγίας μας, οἱ ἅγιοι Ἰωακείμ καί Ἄννα, νά τή ζήσουμε δηλαδή μέ πίστη καί εὐγνωμοσύνη στόν Θεό γιά τή μεγάλη δωρεά πού μᾶς χάρισε· ἄν προσπαθήσουμε νά τή ζήσουμε, ἀξιοποιῶντας τή χάρη καί τή μεσιτεία τῆς Παναγίας μας γιά νά πλησιάσουμε τόν Χριστό καί νά γίνουμε μέτοχοι τῆς σωτηρίας πού μᾶς προσφέρει, τότε, ἀδελφοί μου, ἡ χαρά αὐτή δέν θά εἶναι μόνο γιά σήμερα ἀλλά θά εἶναι παρούσα σέ ὅλη μας τή ζωή, καί θά εἶναι χαρά καί ἀγαλλίαση τῆς ψυχῆς μας.