Στη διάρκεια της θείας Λειτουργίας ο σεβασμιώτατος τέλεσε την εις πρεσβύτερον χειροτονια του π. Θεοδώρου.
Η ομιλία του σεβασμιωτάτου.
«Ὅς ἄν θέλῃ μέγας γενέσθαι ἐν ὑμῖν ἔσται ὑμῶν διάκονος».
Ἕνα θέμα πού ἀπασχολεῖ τούς ἀνθρώπους κάθε ἐποχῆς θίγει στό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα ὁ Χριστός, μέ ἀφορμή τήν παράκληση δύο μαθητῶν του, τοῦ Ἰακώβου καί τοῦ Ἰωάννου, νά τούς ἐπιτρέψει νά καθίσουν στά δεξιά καί στά ἀριστερά του στόν θρόνο τῆς δόξης του.
Ἐάν ρίξει κανείς μία ματιά στήν ἱστορία τῆς ἀνθρωπότητος, εὔκολα θά διαπιστώσει ὅτι ἡ αἰτία γιά τά μεγαλύτερα δεινά καί τίς τραγικότερες συμφορές εἶναι ἡ φιλοδοξία καί ἡ ματαιδοξία τῶν ἀνθρώπων. Πολλά ἔχουν ἀλλάξει κατά τή διάρκεια τῶν αἰώνων στή συμπεριφορά τῶν ἀνθρώπων, ἕνα ἔχει μείνει ὅμως ἀμετάβλητο: ἡ ἐπιθυμία τους γιά τήν πρωτοκαθεδρία.
Ὅλοι ζητοῦμε καί ὅλοι ἐπιδιώκουμε μιά ὑψηλή θέση, χωρίς πολλές φορές νά ἔχουμε συναίσθηση τῶν ἱκανοτήτων καί τῶν ἀδυναμιῶν μας. Χωρίς νά ἐξετάζουμε, ἐάν διαθέτουμε τίς προϋποθέσεις καί πληροῦμε τίς προδιαγραφές γιά μιά τέτοια θέση.
Ὅλοι ζητοῦμε καί ὅλοι ἐπιδιώκουμε τήν πρωτοκαθεδρία χωρίς νά ἐξετάζουμε ἐάν αὐτή θά μᾶς εἶναι χρήσιμη καί ὠφέλιμη πνευματικά καί πολλές φορές καί ἀνθρώπινα.
Ὅλοι ζητοῦμε τήν πρωτοκαθεδρία, κάποιοι μάλιστα τήν ἐπιδιώκουν μερικές φορές καί μέ ἀθέμιτα μέσα.
Ὅμως, ἀδελφοί μου, ὅλες αὐτές οἱ ἐπιδιώξεις καί οἱ φιλοδοξίες μας δέν ἔχουν καμιά σχέση μέ τόν Θεό. Ὁ Χριστός εἶναι κατηγορηματικά ἀντίθετος στήν παράκληση τῶν μαθητῶν του. Ὄχι γιατί δέν τούς ἀγαπᾶ ἤ γιατί δέν θέλει νά τούς ἔχει κοντά του, ἀλλά γιατί θέλει νά διδάξει καί σ᾽ αὐτούς καί σέ μᾶς τό ἀληθινό νόημα τῆς «πρωτοκαθεδρίας». Καί αὐτό εἶναι ἡ ταπείνωση.
«Ὅς ἄν θέλῃ μέγας γενέσθαι ἐν ὑμῖν ἔσται ὑμῶν διάκονος».
Ὅποιος θέλει νά γίνει μέγας, αὐτός θά πρέπει νά εἶναι διάκονος ὅλων σας. Ἔτσι ἀναδεικνύεται ὁ ἄνθρωπος μέγας ἀνάμεσα στούς ἀνθρώπους του. Καί δέν τό λέει ἁπλῶς ὁ Χριστός. Τό διδάσκει μέ τό παράδειγμά του. Τό διδάσκει μέ τή διακονία του στούς ἀνθρώπους καθ᾽ ὅλη τή διάρκεια τῆς δημόσιας ζωῆς του. Τό διδάσκει μέ τήν ἀποφυγή τῶν τιμῶν καί τή συναναστροφή του μέ τούς ταπεινούς, τούς πτωχούς, τούς ἀσθενεῖς, τούς καταφρονημένους καί τούς ἁμαρτωλούς ἀνθρώπους. Τό διδάσκει πάνω ἀπό ὅλα μέ τή σταυρική του θυσία.
Πόσο διαφορετική εἶναι αὐτή ἡ θεώρηση ἀπό τή δική μας θεώρηση. Καί πόσο καλύτερος θά ἦταν ὁ κόσμος, ἡ κοινωνία, ἡ καθημερινότητά μας, ἀδελφοί μου, χωρίς τά προβλήματα πού ζοῦμε ὅλοι σήμερα μέ ὅσα συμβαίνουν καί στήν πατρίδα μας καί στόν κόσμο, ἐάν ὅλοι ἀντί νά διαγκωνιζόμαστε γιά τήν πρωτοκαθεδρία, ἀγωνιζόμασταν ποιός θά διακονήσει ἀποτελεσματικότερα τόν συνάνθρωπό του. Ἐάν ὅλοι ἀγωνιζόμασταν νά ἐφαρμόσουμε στή ζωή μας τόν λόγο τοῦ Χριστοῦ «ὅς ἄν θέλῃ μέγας γενέσθαι ἐν ὑμῖν, ἔσται ὑμῶν διάκονος».
Αὐτόν τόν λόγο τοῦ Κυρίου μας πρός τούς μαθητές του, ἀπευθύνει καί πρός ἐσένα σήμερα ὁ Χριστός, καθώς πλησιάζεις τό ἱερό θυσιαστήριο γιά νά λάβεις τόν δεύτερο βαθμό τῆς ἱερωσύνης.
Μέχρι σήμερα ἔφερες τόν πρῶτο βαθμό, τόν βαθμό τοῦ διακόνου. Ὅμως ὁ κληρικός δέν εἶναι διάκονος μόνο σ᾽ αὐτό τόν βαθμό τῆς ἱερωσύνης ἀλλά σέ ὅλους τούς βαθμούς. Καί μάλιστα θά ἔλεγα ὅτι ὅσο ἀνέρχεται τούς βαθμούς τόσο περισσότερο ἔχει χρέος νά διακονεῖ τόν Θεό καί τούς ἀνθρώπους.
Μπορεῖ, λοιπόν, νά λαμβάνεις σήμερα τόν βαθμό τοῦ πρεσβυτέρου, ἀλλά σύ θά πρέπει νά συνεχίσεις νά εἶσαι διάκονος. Διάκονος μεταξύ τῶν ἀδελφῶν σου. Διότι τό ἱερό θυσιαστήριο τό ὁποῖο ἀπό σήμερα μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ θά ἐγγίζεις ὡς πρεσβύτερος προκειμένου νά τελεῖς τά ἱερά μυστήρια, δέν εἶναι θρόνος ἀναπαύσεως ἀλλά τόπος θυσιαστικῆς διακονίας. Καί ἐάν ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, ὁ ὁποῖος σοῦ δίδει σήμερα διά τῶν χειρῶν τοῦ ἐπισκόπου καί διά τοῦ Παναγίου Πνεύματος τό χάρισμα τῆς ἱερωσύνης, ὑπῆρξε διάκονος τῶν ἀνθρώπων, ἀντιλαμβάνεσαι ποιό εἶναι τό δικό σου χρέος καί ἡ δική ἀποστολή ἀπό σήμερα.
Βεβαίως ἡ διακονία τῶν ἀνθρώπων δέν εἶναι εὔκολη ὑπόθεση· καί πολλές φορές θά ἀντιμετωπίσεις κατά τή διάρκεια τῆς ἱερατικῆς σου ζωῆς καί θλίψεις καί ἀπογοητεύσεις καί ἀντιδράσεις, ἀκόμη καί ἀπό τούς ἀνθρώπους τούς ὁποίους θά κληθεῖς νά διακονήσεις. Ὅμως ὅλα αὐτά ἀντιμετωπίζονται μέ τήν ταπείνωση καί τήν πίστη στόν Θεό. Ἡ ταπείνωση εἶναι ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιά τή διακονία. Ἐάν κανείς νομίζει ὅτι εἶναι κάτι σπουδαῖο, τότε δέν μπορεῖ νά διακονήσει τόν συνάνθρωπό του, δέν μπορεῖ νά ἐκπληρώσει τήν ἀποστολή του.
Ἀσκήσου, λοιπόν, στήν ταπείνωση. Ἀσκήσου καί στήν πίστη. Γιατί ἡ πίστη εἶναι αὐτή πού θά σέ στηρίζει στή διακονία. Θά σέ στηρίζει καί στίς δύσκολες στιγμές της. Ἐργάζου πάντοτε μέ τόν ἴδιο ζῆλο καί μέ τήν ἴδια φλόγα πού αἰσθάνεσαι σήμερα. Καί προσπάθησε νά διατηρήσεις τή χάρη πού λαμβάνεις σήμερα, τηρώντας τήν παρακαταθήκη πού θά λάβεις σέ λίγο ἄσπιλη καί ἀμόλυντη, ἐκπληρώνοντας τά ἱερατικά σου καθήκοντα μέ ἀγάπη καί ἀφοσίωση πρός τόν Θεό καί τόν ἄνθρωπο.
Στή διακονία σου αὐτή θά σέ συνοδεύουν οἱ εὐχές τοῦ ἐπισκόπου καί ὅλων τῶν συλλειτουργῶν σου ἱερέων καί διακόνων, ἀλλά καί τῶν μοναχῶν τῆς ἱερᾶς αὐτῆς Μονῆς τῆς Ἁγίας Κυριακῆς, στήν ὁποία λαμβάνεις σήμερα τόν δεύτερο βαθμό τῆς ἱερωσύνης. Καί μαζί μέ τίς δικές μας εὐχές καί προσευχές θά σέ στηρίζουν καί οἱ εὐχές καί ἡ ἀγάπη τῆς πρεσβυτέρας καί τῆς οἰκογενείας σου, ὅπως καί μέχρι σήμερα, ὥστε νά ἀξιωθεῖς νά διακονήσεις εὐάρεστα τόν Θεό καί τήν Ἐκκλησία του καί νά λάβεις κατά τήν ἡμέρα τῆς κρίσεως τόν μισθό τῶν φρονίμων οἰκονόμων του.