Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: Μέσα στή χαρμόσυνη ἀτμόσφαιρα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου μας τιμοῦμε καί φέτος τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν θεολόγο, τόν ἀπόστολο, τόν εὐαγγελιστή, τόν ἠγαπημένο, τόν παρθένο, ἕνα πρόσωπο πού ἔχει μιά ἰδιαίτερη θέση στά ἱερά γεγονότα τοῦ Πάθους καί τῆς Ἀναστάσεώς του πού ἑορτάσαμε πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες.
Ἡ ἀγάπη του πρός τόν Χριστό ἐκφράζεται σέ ὅλη τή διάρκεια τῆς μαθητείας του κοντά του, ἀλλά εἶναι καί τό προσφιλές του θέμα πού ἐπανέρχεται συνεχῶς τόσο στό εὐαγγέλιο ὅσο καί στίς τρεῖς ἐπιστολές του, γι᾽ αὐτό καί τόν ὀνομάζουμε «μαθητή τῆς ἀγάπης».
Ἀγάπησε τόν Ἰησοῦ ὁ ἅγιος Ἰωάννης ἀπό τήν πρώτη στιγμή πού τόν συνάντησε στή λίμνη τῆς Γεννησαρέτ καί Ἐκεῖνος τόν κάλεσε νά γίνει μαθητής του· γι’ αὐτό καί ἐγκατέλειψε ἀμέσως τά πάντα καί τόν ἀκολούθησε χωρίς νά ὑπολογίσει τίς συνέπειες.
Τόν ἀγάπησε μέ μία ἀγάπη φυσική, αὐθόρμητη, ἀνθρώπινη καί ἔμεινε δίπλα στόν Χριστό σέ ὅλες τίς μεγάλες στιγμές τῆς δημόσιας ζωῆς του. Τόν εἴδαμε νά παρακύπτει στό στῆθος τοῦ Ἰησοῦ στόν Μυστικό Δεῖπνο καί νά ἀγωνιᾶ γιά τό ποιός θά πρόδιδε τόν διδάσκαλό του.
Τόν εἴδαμε νά στέκεται κάτω ἀπό τόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ καί νά ζεῖ τήν ὕστατη στιγμή τῆς ἀγωνίας του γιά τή σωτηρία τοῦ κόσμου, καί ὁ Χριστός νά τοῦ ἐμπιστεύεται τή φροντίδα τῆς Παναγίας Μητέρας του.
Ἀγάπησε ὁ ἀπόστολος καί εὐαγγελιστής Ἰωάννης τόν Χριστό μέ ὅλη τή θέρμη τῆς ψυχῆς του, γι’ αὐτό καί ἦταν ὁ πρῶτος ἀπό τούς μαθητές του πού ἔτρεξε στόν τάφο τοῦ Ἰησοῦ τό πρωί «τῆς μιᾶς σαββάτων» γιά νά ἐπιβεβαιώσει τό χαρμόσυνο μήνυμα τῶν μυροφόρων γυναικῶν καί ἀξιώθηκε νά δεῖ τόν ἀναστημένο διδάσκαλό του.
Ὡς ἀντίδωρο αὐτῆς τῆς αὐθόρμητης καί θερμῆς ἀγάπης ἀξιώθηκε ὁ ἀπόστολος καί εὐαγγελιστής Ἰωάννης νά λάβει καί τή θέρμη τῆς ἐσώτερης ἀγάπης, τῆς ἀγάπης πού εἶναι καρπός τοῦ Παναγίου Πνεύματος, καί τήν ὁποία χαρίζει ὁ Θεός σέ ὅσους τόν προσεγγίζουν μέ ἁγνότητα καί καθαρότητα καρδίας καί προθέσεων, ὅπως ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ θεολόγος.
Αὐτή ἡ ἀγάπη συνίσταται στήν τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ, ὅπως μᾶς δίδαξε ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, μιλώντας στούς μαθητές του λίγο πρίν ἀπό τό Πάθος του, λέγοντας· «ὁ ἔχων τάς ἐντολάς μου καί τηρῶν αὐτάς ἐκεῖνος ἐστίν ὁ ἀγαπῶν με». Καί ἡ ἀγάπη αὐτή εἶναι ἀγάπη ἀμοιβαία, διότι «ὁ μένων ἐν τῇ ἀγάπῃ ἐν τῷ Θεῷ μένει καί ὁ Θεός ἐν αὐτῷ», καί εἶναι ἡ προϋπόθεση γιά νά γνωρίσει ὁ χοϊκός ἄνθρωπος τόν ἄυλο καί ἀπερίγραπτο καί ἀπρόσιτο Θεό.
Ὁ Θεός εἶναι ἀγάπη καί γι’ αὐτό ὁ μόνος τρόπος νά τόν προσεγγίσουμε καί νά τόν κατανοήσουμε στό μέτρο τῶν πεπερασμένων ἀνθρωπίνων δυνάμεών μας εἶναι ἡ ἀγάπη. Καί αὐτή χρησιμοποιεῖ ὁ Θεός γιά νά κάνει γνωστό στούς ἀνθρώπους τό πρόσωπο καί τή θεότητά του, κατά τή διαβεβαίωσή του· «ὁ ἀγαπῶν με ἀγαπηθήσεται ὑπό τοῦ πατρός μου, κἀγώ ἀγαπήσω αὐτόν καί ἐμφανίσω αὐτῷ ἐμαυτόν».
Αὐτή τήν ἐμφάνιση τοῦ Θεοῦ ὡς ἀποτέλεσμα τῆς μεγάλης ἀγάπης του πρός τόν Χριστό βίωσε ὁ ἅγιος εὐαγγελιστής Ἰωάννης, καί τήν βίωσε πολλές φορές σέ ὅλη τήν ἐπίγεια ζωή του μέ ἀποκορύφωμα τήν ἐμφάνιση τοῦ Θεοῦ στό σπήλαιο τῆς Ἀποκαλύψεως στήν Πάτμο.
Ἔτσι ἡ ἀγάπη του πρός τόν Θεό μετουσιώθηκε σέ γνώση τοῦ Θεοῦ καί ἀπό ἁπλός καί ταπεινός κατά κόσμον ἄνθρωπος ἀναδείχθηκε ὁ ἅγιος Ἰωάννης σέ πρῶτο καί κορυφαῖο θεολόγο.
Πολλές φορές στή ζωή μας ἀποροῦμε καί ἴσως καί δυσανασχετοῦμε γιατί δέν κατανοοῦμε τήν οὐσία τῆς πίστεώς μας, γιατί δέν κατανοοῦμε τά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας, γιατί βρισκόμαστε σέ ἀδυναμία νά δώσουμε πειστικές ἀπαντήσεις στίς ἀπορίες εἴτε συνανθρώπων εἴτε καί τοῦ ἴδιου τοῦ ἑαυτοῦ μας γιά τόν Θεό καί γιά τήν ἀλήθεια τῆς πίστεώς μας.
Ξεχνοῦμε ὅμως ὅτι τό θεμέλιο τῆς γνώσεως τοῦ Θεοῦ καί ἡ ἀφετηρία γιά τήν προσέγγισή του εἶναι ἡ ἀγάπη καί αὐτήν θά πρέπει νά ἐπιδιώκουμε καί νά ἀγωνιζόμαστε νά ἀποκτήσουμε, προσπαθώντας νά τηροῦμε τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ. Καί ἄν δέν μποροῦμε νά φθάσουμε στό σημεῖο πού ἔφθασε ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Θεολόγος, δέν θά πρέπει νά ἐγκαταλείπουμε ποτέ τήν προσπάθεια, ἀλλά θά πρέπει νά συνεχίζουμε ζητώντας ἀπό τόν Θεό νά μᾶς προσθέσει μαζί μέ τήν πίστη καί τήν ἀγάπη, γιατί καί οἱ δύο εἶναι καρποί τοῦ Παναγίου Πνεύματος, καί, καθώς προέρχονται ἀπό τόν Θεό, ὁδηγοῦν καί ἐμᾶς πρός αὐτόν, ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ σκοπός καί τό τέλος τῆς ζωῆς μας, εἶναι ἡ αἰώνια ζωή κοντά στόν Χριστό, τήν ὁποία ζεῖ καί ὁ μαθητής τῆς ἀγάπης, ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Θεολόγος, πρεσβεύοντας καί ὑπέρ ὅσων τόν τιμοῦν καί ἐπικαλοῦνται τή χάρη του.