Μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία για τις νέες Βάσεις της Αεροπορίας Στρατού έπειτα από την πρωτόγνωρη πλημμύρα στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας που έθεσε οριστικά εκτός λειτουργίας την 1Η ΤΑΞΑΣ.
To ΓΕΣ και η Αεροπορία Στρατού έχουν ήδη εξετάσει σε κάθε τους πτυχή όλες τις επιλογές που υπάρχουν – ακόμα και προτάσεις για παραχώρηση χώρων από Δήμους της Θεσσαλίας – λαμβάνοντας υπόψη κάθε παράμετρο προκειμένου να προχωρήσουν στην τελική τους εισήγηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται ότι έχουν καταλήξει σε τέσσερα αεροδρόμια που θα φιλοξενήσουν όλους τους τύπους ελικοπτέρων αλλά και μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV) που διαθέτει ήδη στο οπλοστάσιο της ή πρόκειται να αποκτήσει τα επόμενα χρόνια η Αεροπορία Στρατού.
Πρόκειται για τις Βάσεις στα Μέγαρα και στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας, οι οποίες ήδη χρησιμοποιούνται με επιπλέον αεροδρόμια στη Χρυσούπολη Καβάλας και στο Ηράκλειο Κρήτης ενώ υπάρχει και η εναλλακτική χρήσης του αεροδρομίου της Λάρισας στη 110 Πτέρυγα Μάχης, στο οποίο ήδη έχουν μεταφερθεί προσωρινά τα ελικόπτερα από το Στεφανοβίκειο, όταν πλημμύρισε η Βάση τον περασμένο Σεπτέμβριο με το μεγαλύτερο μέρος της να βρίσκεται ακόμα κάτω από τα νερά και τις λάσπες.
Ο σχεδιασμός του ΓΕΣ και της Αεροπορίας Στρατού προβλέπει ότι τα αεροδρόμια στην Πάχη Μεγάρων και στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας θα αποτελούν τις δύο κύριες Βάσεις της Αεροπορίας Στρατού με επέκταση των εγκαταστάσεων, ενώ στην περίπτωση των Μεγάρων αναμένεται να ενεργοποιηθεί και ο δεύτερος διάδρομος, ο οποίος δεν χρησιμοποιείται. Σε αυτές τις δύο Βάσεις αναμένεται να μεταφερθεί ο κύριος όγκος των ελικοπτέρων, μεταξύ των οποίων και τα καινούργια Black Hawk τα οποία αποκτά έως το 2027 η Αεροπορία Στρατού.
Τα περισσότερα από τα συνολικά 35 ελικόπτερα Black Hawk φαίνεται να προορίζονται για το αεροδρόμιο στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας, κοντά δηλαδή στην 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία ‘’ΠΟΝΤΟΣ’’ που εδρεύει στη Νέα Σάντα Κιλκίς, ενώ ένας μικρότερος αριθμός μεταξύ των οποίων και τα 4 ελικόπτερα Ειδικών Επιχειρήσεων θα φιλοξενούνται στα Μέγαρα κοντά στις Μονάδες Ειδικών Επιχειρήσεων της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου. Στο τραπέζι φαίνεται ότι έχει πέσει η πρόταση συγκρότησης και 2ης ΤΑΞΑΣ με τις δύο κύριες Βάσεις να αποτελούν έδρες της 1ης και 2ης ΤΑΞΑΣ αντίστοιχα. Στα Μέγαρα αναμένεται να παραμείνουν τα NH-90 αλλά και ο μεγαλύτερος αριθμός των μεταφορικών Chinook.
Ειλημμένη απόφαση φαίνεται ότι είναι η δημιουργία μιας νέας μικρότερου μεγέθους Βάσης στο Ηράκλειο Κρήτης, στην οποία σχεδιάζεται να μεταφερθεί αριθμός ελικοπτέρων Chinook ώστε να βρίσκονται κοντά στην 5η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία «ΚΡΗΤΩΝ», η οποία αν και αερομεταφερόμενη δεν υποστηρίζεται έως τώρα από ελικόπτερα τα οποία να βρίσκονται σε κοντινή απόσταση.
Άλλωστε, όλες οι τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις φέρνουν την Κρήτη στο επίκεντρο με το ενδεχόμενο η θαλάσσια περιοχή γύρω από το νησί να αποτελέσει ενεργειακό πεδίο έπειτα από τον εντοπισμό κοιτασμάτων υδρογονανθράκων. Επιπλέον, η Κρήτη η οποία υποστηρίζεται από δύο Πολεμικές Μοίρες F-16 Viper και από τον Ναύσταθμο στη Σούδα βρίσκεται σε απόσταση «αναπνοής» από το κρίσιμο για τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα Νοτιοανατολικό Αιγαίο.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Αεροπορίας Στρατού, η πρόταση για τη δημιουργία της 4ης επίσης μικρότερου μεγέθους Βάσης αφορά τη Χρυσούπολη Καβάλας, η οποία προβλέπεται να φιλοξενεί τα UAV Patroller τα οποία αποκτούν το επόμενο διάστημα οι Ένοπλες Δυνάμεις και θα ανήκουν στο οπλοστάσιο του ΓΕΣ και της ΑΣ. Τα μη επανδρωμένα Patroller θα μπορούν από τη Χρυσούπολη να επιχειρούν σε αποστολές αναγνώρισης τόσο στη Θράκη όσο και στο Αιγαίο με έμφαση τα ακριτικά νησιά.
Ως εναλλακτική πρόταση, βρίσκεται στο τραπέζι και η μόνιμη χρήση της 110 Πτέρυγας Μάχης στη Λάρισα με δημιουργία Βάσης της Αεροπορίας Στρατού στην οποία θα φιλοξενηθούν τα επιθετικά ελικόπτερα Apache και των δύο τύπων.
Όλες οι προτάσεις με πλήρη αιτιολόγηση βρίσκονται ήδη στα χέρια της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας με το χρόνο πλέον να μετρά αντίστροφα για τις οριστικές αποφάσεις.
onalert.gr