Μετά από μια περίοδο σύνθετων και εντατικών εργασιών και προετοιμασιών, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η υλοποίηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων για τους χρήστες του συστήματος από ομάδα εργασίας του Υπουργείου Εσωτερικών χωρίς κόστος, σε αντίθεση με την αρχική πρόβλεψη, το νέο σύστημα γίνεται πράξη και εντάσσεται στην καθημερινότητα του πολίτη, των υπηρεσιών και των εργαζομένων σε αυτές, ώστε να διευκολύνει τη ζωή όλων.
Βασικές στοχεύσεις του νέου συστήματος είναι η απλοποίηση και η επιτάχυνση των διαδικασιών, καθώς και ο περιορισμός της περιττής γραφειοκρατίας με μείωση των υπογραφών και, προοπτικά, με την απαλοιφή της υποχρέωσης του πολίτη να προσκομίζει πλήθος εγγράφων για απλές διοικητικές διαδικασίες. Το όφελος θα αυξάνεται όσο περισσότεροι φορείς του Δημόσιου θα εντάσσονται λειτουργικά στο νέο σύστημα. Ταυτόχρονα, το «Μητρώο Πολιτών» συνιστά δομικό στοιχείο της στρατηγικής για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, ενώ αποτελεί ένα αποφασιστικό βήμα προόδου και εκσυγχρονισμού βασικών δομών, στις οποίες βασίζεται κάθε προσπάθεια παραγωγικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης.
Με το νέο σύστημα αλλάζει ριζικά η φιλοσοφία και τρόπος οργάνωσης των στοιχείων αστικής και δημοτικής κατάστασης του πολίτη, απλουστεύονται οι διοικητικές διαδικασίες για την τήρηση, επεξεργασία και διάθεσή τους και τίθενται οι βάσεις α) για τη σταδιακή κατάργηση των σχετικών πιστοποιητικών και βεβαιώσεων που ζητούνται σήμερα από τρίτους φορείς του Δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου Τομέα και β) για το σχεδιασμό και την παροχή στον πολίτη ηλεκτρονικών υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και χαμηλού κόστους.
Χάρη σε αυτό, οι συναλλασσόμενοι θα απαλλαχθούν από την ταλαιπωρία να προσκομίζουν από υπηρεσία σε υπηρεσία αποσπάσματα ληξιαρχείου και πιστοποιητικά δημοτολογίου (πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης και αποσπάσματα ληξιαρχικών πράξεων γέννησης, γάμου και θανάτου), καθώς τα ληξιαρχικά γεγονότα του καθενός θα διατίθεται ηλεκτρονικά στους αντίστοιχους φορείς μέσω ασφαλούς ηλεκτρονικής διασύνδεσης.
Πλέον, το Μητρώο Πολιτών επιτρέπει την αυτόματη αποστολή των δεδομένων ληξιαρχικών πράξεων, κατά τη δήλωσή τους, στο αντίστοιχο δημοτολόγιο και τη διεκπεραίωσή τους με μια κίνηση, εξοικονομώντας χρόνο τόσο από τον πολίτη όσο και σημαντικό φόρτο εργασίας από τον υπάλληλο του δημοτολογίου που αναγκαζόταν να επαναλάβει την ίδια διαδικασία από την αρχή.
Π.χ. αν παντρευτεί ένας δημότης Αθηναίων στο Ηράκλειο Κρήτης, αρκεί να δηλώσει τον γάμο στο ληξιαρχείο Ηρακλείου και δεν θα χρειαστεί να πάει τη ληξιαρχική πράξη στην Αθήνα για να ενημερωθεί η οικογενειακή του μερίδα, καθώς αυτό θα γίνει αυτομάτως.
Πάνω σε αυτό το σύστημα θα υποστηρίζονται και άλλες λειτουργίες που παρέχονται από τη δημόσια διοίκηση, όπως είναι η έκδοση ταυτοτήτων και διαβατηρίου, η έκδοση ΑΜΚΑ, τα πιστοποιητικά για εγγραφή των μαθητών στο σχολείο, ενώ το όφελος θα αυξάνεται όσο περισσότεροι φορείς του Δημόσιου θα εντάσσονται λειτουργικά στο νέο σύστημα.
Από τις 22 του μηνός άμεση πρόσβαση στα δεδομένα του Μητρώου θα έχουν τα ΚΕΠ, η Ελληνική Αστυνομία, το υπουργείο Παιδείας, ο Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), ο ΟΓΑ και το υπουργείο Εξωτερικών. Παράλληλα, «ημιαυτόματη» πρόσβαση θα έχουν τα υπουργεία Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας, η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ), η ΕΛΣΤΑΤ και το ΚΕΕΛΠΝΟ, ενώ σχετικό ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει και άλλοι φορείς του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα.