Η τελική απόφαση, για την ιεράρχηση των σχολών στο Μηχανογραφικό τους πριν το Οριστικοποιήσουν, θέλει μεγάλη προσοχή.
Καλό είναι να μην παρασυρθούν από τη φήμη ή το γόητρο της σχολής κι από τις γνώμες των οικείων ή των εκπαιδευτικών – φροντιστών τους, που πολλές φορές ενδιαφέρονται να «αξιοποιήσουν» και το τελευταίο μόριο ασχέτως με το αν, το αντικείμενο σπουδών, το πρόγραμμα μαθημάτων της σχολής, ή, οι επαγγελματικές διέξοδοι των αποφοίτων, είναι τα επιθυμητά. Μια διεξοδική αναζήτηση στο διαδίκτυο μπορεί να δώσει τις απαραίτητες πληροφορίες πριν την επιλογή.
Μια χρήσιμη Πύλη Επαγγελματικού Προσανατολισμού είναι η: www.mysep.gr όπου μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να δουν αναλυτικά τα χαρακτηριστικά των σχολών (προγράμματα σπουδών, επαγγελματικές διεξόδους και δικαιώματα αποφοίτων, μεταπτυχιακά των τμημάτων και πολλά άλλα) οργανωμένα ανά Επιστημονικό Πεδίο, πόλη λειτουργίας της σχολής, κι επάγγελμα.
Για όσους δεν έχουν πολλές πιθανότητες να εισαχθούν σε Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ή δεν ενδιαφέρονται γι’ αυτές, μπορούν να ειδικευτούν σε κάποιο επάγγελμα επιλέγοντας κάποιο Δημόσιο Δωρεάν ΙΕΚ όπου μπορούν να πάρουν απαραίτητα εφόδια για να οδηγηθούν σε κάποιο επαγγελματικό χώρο. Μην υποτιμώνται τα ΙΕΚ. Υπάρχουν επαγγέλματα, όπως του Εκπαιδευτή Οδηγών, που για να ασκηθεί, χρειάζεται Πτυχίο ΙΕΚ.
Αλλά αυτές τις μέρες, γίνονται κι οι ηλεκτρονικές εγγραφές για τα ΕΠΑΛ, μέσω της ιστοσελίδας του ΥΠΠΕΘ https://e-epal.minedu.gov.gr/#/.
Πριν επιλέξει κανείς την Ειδικότητα του ΕΠΑΛ, καλό είναι να αναζητήσει πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά της, τα μαθήματα αλλά και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων της. Χρήσιμες πληροφορίες μπορεί να πάρει από επαγγελματίες, από τους εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ αλλά και από τον «Οδηγό σπουδών για το Επαγγελματικό Λύκειο από το mysep» (που είναι ένα απόσπασμα από το e-book «Προσανατολισμοί μετά το Γυμνάσιο»).
Βρίσκεται στην ιστοσελίδα Εγγραφών του ΥΠΠΕΘ https://e-epal.minedu.gov.gr/#/ (για την είσοδο χρειάζονται οι κωδικοί του TaxisNet). Kάνοντας «κλικ» στις «Χρήσιμες πληροφορίες» οδηγείται στο το ling: http://www.minedu.gov.gr/texniki-ekpaideusi-2/odigos-spoudon-gia-to-epal.
Η επιλογή κάποιου ΕΠΑΛ, έχει πολλά θετικά:
• είναι Δωρεάν,
• λειτουργεί στον τόπο διαμονής και δεν χρειάζεται να μετακινηθεί κανείς σε άλλη πόλη,
• το Πτυχίο που δίνει είναι επιπέδου 4, αντίστοιχο με τα ΓΕΛ,
• δίνει τη δυνατότητα απόκτησης Πτυχίου Επιπέδου 5 (με ένα επί πλέον, αμειβόμενο, έτος μαθητείας) αντίστοιχο με τα ΙΕΚ.
Πολλοί νέοι θεωρούν ότι, αν καταφέρουν να εισαχθούν σε μια σχολή υψηλής ζήτησης, αυτομάτως έχουν λύσει και το θέμα της επαγγελματικής τους αποκατάστασης. Δεν είναι έτσι. Υπάρχουν πολλοί άνεργοι νέοι, με πτυχία, μεταπτυχιακά και γενικά με πολλά «αντικειμενικά» προσόντα. Τα πτυχία από μόνα τους δεν αρκούν.
Στη χώρα μας, έχουμε μεγάλο αριθμό πτυχιούχων και μάλιστα με πτυχία υψηλών απαιτήσεων που για την απόκτησή τους αφιερώθηκε κόπος και χρήματα και σε ειδικότητες που δεν μπορεί να απορροφήσει η οικονομίας της.
Στο ερώτημα, λοιπόν: ποιες σπουδές είναι καλό να επιλέξει κανείς και σε ποιο επίπεδο; Η απάντηση θα μπορούσε να είναι να σπουδάσει σε κάτι που:
• του αρέσει. Όταν κανείς ασχολείται με κάτι που αρέσει στον ίδιο (κι όχι στους οικείους του ή στο περιβάλλον του) τότε το κάνει με όρεξη και το κάνει καλά,
• να μπορεί. Τί νόημα έχει η επιλογή μιας σχολής πέραν των δυνατοτήτων κάποιου. Γιατί να επιλεγεί μια σχολή, όταν χρειάζεται να αφιερώσει κανείς υπερβολικά πολύ χρόνο, εις βάρος της προσωπικής του ζωής;
• να οδηγεί σε επαγγελματική αποκατάσταση σε αντικείμενο που επιθυμεί.
Αυτά κι άλλα σχετικά θέματα, μπορεί να συζητήσει κανείς στο ΚΕΣΥΠ, την υπηρεσία του ΥΠΠΕΘ που προσφέρει ΔΩΡΕΑΝ υπηρεσίες Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού. Υπάρχει ένα σε κάθε νομό. Στην Ημαθία στεγάζεται στη Βέροια (Βελισσαρίου 2, με τηλ.: 23310 76730).
Για τους ενδιαφερόμενους από την περιοχή της Νάουσας, υπάρχει η δυνατότητα απογευματινού ραντεβού, στο χώρο του ΚΕΠ Νάουσας (στη «Βέτλανς»), με τον υπεύθυνο Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού του ΚΕΣΥΠ κ. Παραστατίδη Κώστα.
Η παραχώρηση γραφείου στο ΚΕΠ, για να έχουν ευκολότερη πρόσβαση οι κάτοικοι της περιοχής, έγινε από το Δήμο Νάουσας (από τον Αντιδήμαρχο Παιδείας και Αθλητισμού κ. Δάγγα Στέλλιο) μετά από αίτημα της Δ/ντριας Δ/θμιας Εκπ/σης Ημαθίας κ. Αναστασίας Ε. Μαυρίδου.